معماری
خانه / ګهیځ نیوز / د اسلامي نړۍ خبرونه / آذربایجان سفیر خویش برای اسرائیل را مشخص ساخت

آذربایجان سفیر خویش برای اسرائیل را مشخص ساخت

باکو- گهیځ نیوز( ۲۲ جدی ۱۴۰۱):
الهام علیوف رئیس جمهور آذربایجان سی سال پس از ایجاد روابط دو جانبه، در حالیکه روابط آذربایجان با همسایه بزرگ جنوبی آن، ایران روبه وخامت گراییده است، سفیر کشورش را برای اسرائیل تعین کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس جمهور آذرباجان ،”مختار محمدوف” را به عنوان نخستین سفیر کشورش در اسرائیل تعین نموده است.
شخص مذکور قبل از این در وزارت های امور خارجه و معارف کشورش سمت های بزرگی را دارا بود.
این در حالی است که سفارت اسرائیل در پایتخت آذربایجان از اوایل دهه نود قرن گذشته وجود دارد و آذربایجان همیشه از کمک نظامی اسرائیل مستفید بوده و در نزاع آذربایجان و ارمنیا روی منطقه متنازع نگورنو قره باغ هم، از حمایت دیپلوماتیک اسرائیل برخوردار بود.
در حالیکه هر دو جانب( رئیس جمهور آذربایجان و صدراعظم اسرائیل)روی تقویت و افزایش روابط دو جانبه تأکید می کنند، امروزه آذربایجان ۴۰ فیصد از واردات نفتی اسرائیل را تأمین می کند.
از سوی دیگر در حالیکه روابط آذربایجان با ایران به دلیل افزایش روابط بین باکو و تل ابیب، تنش زا گردیده است، پارلمان آذربایجان در ماه نوامبر گذشته قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، برای نخستین بار سفارت آن کشور در اسرائیل گشایش یافت که مقر آن در تل ابیب بود.
سال گذشته وزیر خارجه ایران حسین امیر عبداللهیان، اسرائیل را متهم ساخته بود که در آذربایجان حضور نظامی دارد و از موجودیت بعضی توافقات سری بین اسرائیل و آذربایجان در مورد ایجاد یک اتحاد مشترک صحبت نموده بود.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس