معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / آواره گان افغان در کشور های منطقه؛ وضعیت جان گداز و آینده ی مبهم!

آواره گان افغان در کشور های منطقه؛ وضعیت جان گداز و آینده ی مبهم!

در حالی که هنوز داستان شکنجه یک نوجوان افغان توسط افراد پولیس ایران که رسانه های جهانی به شکل وسیعی به آن پرداختند، سرد نشده بود که خبرگزاری های جهان از کشته شدن یک تبعه دیگر افغان توسط پولیس ترکیه گزارش دادند و در همین حال رسانه های جهانی از وضعیت بد پناهجویان افغان که دهه های متوالی در پاکستان زیسته اند، نیز خبر می دهند.

رسانه ها از قول خانواده پناهجوی کشته شده در ترکیه می‌گویند که موصوف چندی پیش در مرز میان ایران و ترکیه از سوی پولیس سرحدی کشور ترکیه بازداشت و شکنجه شده و پس از برگشت به ایران جان باخته است.

گفته شده که این پناهجوی بخت برگشته افغان  ۳۲ سال عمر داشت و چندی پیش به‌دلیل “مشکلات اقتصادی” با اخذ ویزا به ایران رفته و پس از آن، تلاش کرد با دو تن دیگر از دوستانش وارد ترکیه شود که پولیس ترکیه او را بازداشت و پس از شکنجه وحشتناک جسد او را به ایران برگرداندند.

در این روز ها گزارش‌های پی در پی از بدرفتاری، آزار و اذیت افغان‌های آواره و حتی قتل آنها از سوی پولیس، پاکستان، ایران و ترکیه منتشر می گردد و شمار زیادی افغان‌‌ها از این کشورها چه به گونه زنده و چه هم اجساد شان به افغانستان برگردانده می‌شوند و این بر علاوه افغانهای است که در دریا ها و دریاچه های کشور های یونان و سایر کشور ها در آب های جهانی غرق گردیده و اکثراً آثاری از جسد آنان هم بدست نمی آید.

این که چرا فیصدی زیادی از مهاجران در این کشور ها و به خصوص افراد تلف شده در مسیر کشور های اروپایی را افغانان بخت برگشته تشکیل می دهد بحثی است مفصل که قبل از این در مورد زیاد گفته شده است و نیاز به تکرار آن در این جا دیده نمی شود، همچنان گلایه از مقامات یا پولیس کشور های همسایه و منطقه در مورد زشت رفتاری و حتی قتل افغانهای پناهنده که هرکدام سنگ دفاع از حقوق بشر و روش انسانی با پناهنده گان را بر سینه می کوبند، دیگر بحث بیجا و بی فایده است.

اما آنچه مهم است در این راستا دو نکته یی است که باید بیشتر به آن توجه داشت:

نخست نوع برخورد مقامات مسؤول و پولیس دو کشور همسایه افغانستان( ایران و پاکستان) و همچنان کشور ترکیه با پناه گزینان افغان است که همه روزه گزارشاتی از خشونت، بد رفتاری، لت و کوب و حتی قتل پناهجویان بی سرنوشت و دربدر افغانستان در این کشور ها و برخی کشور های دیگر منطقه در رسانه ها گزارشات متعددی در این رابطه به نشر می رسانند و همه روزه اجساد چندین تن از قربانیان این گونه حوادث به افغانستان منتقل می شود.

کلپ ویدیویی نشر شده از تشدد وحشیانه پولیس جمهوری اسلامی ایران!!! بر یک نوجوان افغان که تقریباً یک هفته قبل تیتر خبری رسانه های منطقه و جهان را تشکیل داده بود، می توان به حیث مشت نمونه خروار در این راستا تلقی کرد و به همین گونه اخباری که همه روزه از گرفتاری و اخراج اجباری افغان های پناهنده از این کشور به نشر می رسند، نمونه های از خشونت و مثال های خوبی از این رفتار پنداشته می شوند. گزارشاتی که از بدار آویختن افغانهای پناهنده در ایران در رسانه های اجتماعی در این روز ها منتشر می شود، علاوه بر تشدد و شکنجه ایست که این پناهجویان در همسایه غربی ما آن را متحمل می شوند.

جالب این که مقامات رسمی این کشور ها که همیشه سنگ دفاع از حقوق بشر و آزادی های بشری را بر سینه می کوبند ولی در رابطه با افغانهای بخت برگشته این همه موارد را فراموش کرده و به وحشی گری مطلق روی می آورند.

نکته دوم در این راستا درک مسؤولیت دولتمردان کنونی افغانستان نیز است که باید در راستای دفاع از اتباع خود که در کشور های همسایه یا سایر کشور های بیگانه مورد ظلم و ستم مقامات امنیتی و پولیس آن کشور ها قرار می گیرند و حتی جان خود را نیز از دست می دهند، به تحقیق و پژوهش بپردازند و نگذارند هموطنان ما یا در چنگال مقامات امنیتی این کشور ها، در زندان های مخوف آنها سالهای متمادی را سپری کنند و یا هم در آب های جهانی شکار حیوانات بحری گردند.

آن گونه که مشاهده می شود در این اواخر اگر یک عده افغانها بنا بر ملحوظات سیاسی از این کشور خارج می شوند، عده زیاد دیگر آنان کسانی اند که نسبت نبود زمینه مناسب کار و تحصیل پا به فرار از این خاک می نهند و اکثریت افغانهای که مورد شکنجه و اذیت مقامات امنیتی کشور های دور و نزدیک منطقه قرار می گیرند، به همین طبقه دوم ارتباط دارند که با تنگ شدن زمینه کسب و کار در داخل کشور بر آنها، این سرزمین را ترک می گویند ولی با هزاران گونه مصیبت و حتی مرگ سردچار می شوند. “والسلام”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس