معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / “ایران” از صدور تیل بی کیفیت تا اجساد مهاجرین بی پناه؛ آیا حق همسایگی همین است؟

“ایران” از صدور تیل بی کیفیت تا اجساد مهاجرین بی پناه؛ آیا حق همسایگی همین است؟

ایران کشور مسلمان و همسایه غربی افغانستان است که هر چند در این روز ها در داخل خاک خود با آشوب و قیام های مردمی در شهر های مختلف این کشور مواجه است، اما باز هم در رابطه با افغانستان و حتی در رابطه به پناهنده گان بی پناه افغان مقیم شهر های مختلف آن کشور، سیاست های مغرضانه و مملو از شیطنت را در پیش گرفته است و زمامداران دیکتاتور آن کشور از هیچ نوع ظلم و تعدی در حق این افغانهای بی سرپناه و سایر مردم مظلوم و جنگ زده افغانستان پرهیز نمی کنند.
اگر به اخبار و گزارش های منتشره در رسانه ها تنها طی یک هفته گذشته متوجه شویم مشاهده می کنیم که ده ها عراده تانکر حامل تیل بی کیفیت که از خاک ایران وارد افغانستان شده اند، پس از بررسی و امتحان در این سوی مرز، حاوی مواد نفتی بی کیفیت بوده که به اساس امر مقامات اداره “نورم و ستندرد” افغانستان دوباره به سوی ایران برگشت داده شده اند.
چنانچه گزارش های منتشره در رسانه های خود ایران در این مورد نشان می دهد که در جریان هفته گذشته مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در کابل هیئت حاکمه افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد که ۲۴ تانکر سوخت بی‌کیفیت که از طریق گمرک “ابونصر فراهی” وارد سرحدات کشور شده بود، دوباره به ایران مسترد شد.
نکته در خور توجه در این مورد این هم است که ورود مواد سوختی بی کیفیت از مرز های ایران به افغانستان، تنها به این رقم ذکر شده محدود نیست و قبل از این بار ها رسانه ها گزارش داده اند که مواد سوختی بی کیفیت که از طریق بنادر سرحدی ایران داخل خاک افغانستان گردیده است، پس از بررسی توسط مؤظفین اداره نورم و ستندرد افغانستان؛ دوباره به خاک ایران مسترد شده و جانب افغانی از پذیرفتن آن انکار نموده اند.
از این هم گذشته گزارش های جدید رسانه ها در این اواخر از یک فاجعه دیگر و تأسف بار پرده برداشته اند و آن این که طی یازده ماه گذشته سال خورشیدی، اجساد ۴۷۰ تن از اتباع افغانی از ایران به ولایت نیمروز افغانستان انتقال داده شده اند.
این تعداد اجساد مربوط به افغانهای بوده که بنا بر دلایل مختلف و از جمله ضرب و شتم پولیس آن کشور به قتل رسیده اند و پس از آن که جان های خود را از دست داده اند، اجساد بی جان شان به این سوی مرز فرستاده شده است.
قبل از این هم بار ها داستان های از ظلم و ستم مقامات ایرانی بر مهاجرین مظلوم و بی سرپناه افغانستان مقیم در آن کشور منتشر گردیده است که از اعدام های پیهم افغانهای مهاجر به اتهام قاچاق مواد مخدر گرفته تا رد مرز فامیل های پناهنده گان افغان مقیم در آن کشور به صورت دسته جمعی و صد ها مظالم دیگر، روایاتی اند که اگر به تفصیل هر یک بپردازیم به گونه حتم از حوصله این کلیشه و این سطور بیرون خواهد بود.
موضوع فرستادن مواد نفتی بدون کیفیت و فاقد اثر هم اگر با دقت نگریسته شود، موضوع تازه ای نیست و بدون شک این سلسله از مدت ها و حتی در زمان حاکمیت اشرف غنی بر افغانستان ادامه داشته است.
چنانچه شکایت های مردمی از موجودیت تیل بدون کیفیت در بازار های نفتی افغانستان که حتی باعث تخریب ضمنی یا کلی عراده جات در این جا می گردید، از همان زمان در رسانه ها انعکاس یافته و بحث های در مورد آن صورت گرفته است.
اما این که بنا بر دلایل مختلف و از جمله موجودیت فساد وسیع در ادارات دولتی افغانستان طی بیست سال حاکمیت نظامی بنام جمهوری در این جا، دستگاه حاکم در این جا نتوانست یا نخواست از این فساد گسترده جلوگیری کند، بحثی است جدا گانه که شاید این سطور توان گنجایش همه را نداشته باشد.
اما با این همه این گونه عملکرد جانب ایرانی به حیث یک کشور دوست و همسایه که مقامات آن همیشه با استعمال کلمات دوستی، برادری اسلامی و سایر الفاظ پر تمطراق، در دیده افغانها و همه جهانیان خاک می ریزند، جالب و پر معنی است.
شاید مقامات ایرانی تا حال به این فکر نکرده باشند که برگشت دادن تانکرهای مواد سوخت از جانب افغانستان به دلیل نداشتن معیار درست، داد و ستد بین دو کشور را به حد کافی لطمه زده و اعتبار ایران را در مسایل بازرگانی زیر سؤال می‌برد و این تفکر هم از طرز دید حاکمانه و جانبدارانه حکام ایران در رابطه با افغانستان ناشی می گردد.
اما حکام ایران باید متوجه این امر باشند که در شرایطی که فصل جدید روابط دو جانبه روابط دیپلوماتیک بین دو کشور، پس از سپردن سفارت افغانستان به نماینده گان حکومت کنونی افغانستان، آغاز شده است، صادر کردن مواد نفتی بی کیفیت به جانب افغانی و اقدامات مشابه به آن که حکام ایرانی سالهاست در حق افغانهای مظلوم روا می دارند، می تواند به این رابطه دو جانبه جدید لطمه بزند و همان گونه که از قبل تصویر خوبی از ایران و همچنان پاکستان در اذهان افغانها وجود نداشت، می تواند نظر حکام کنونی افغانستان را نیز تغییر بدهد.ایران و ایرانیان باید بدانند و متوجه باشند که نه این وضعیت مملو از غرور و تکبر برای ایران همیشه خواهد ماند و نه هم حالت عجز و عدم دسترسی به افغانستان و افغانها.
و ما علینا الی البلاغ
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس