معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / دست آورد های نشست مسکو و ازدیاد همکاری های منطقه یی!

دست آورد های نشست مسکو و ازدیاد همکاری های منطقه یی!

“سرگئی لاوروف”، وزیر خارجه روسیه در ششمین نشست نمایندگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان موسوم به “فارمت مسکو”، که بتاریخ ۱۳ میزان در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد، از کشورهای غربی خواسته است تا تحریم‌ها بالای حکومت کنونی افغانستان را لغو نموده و مسؤولیت بازسازی این کشور را که در اثر دهه‌های متوالی جنگ ویران شده است، بپذیرند.

در این نشست که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت کنونی افغانستان و نمایندگان پاکستان، ایران، چین، هند، قزاقستان، قرغزستان، ترکمنستان، ازبکستان، عربستان سعودی، قطر، امارات و ترکیه شرکت داشتند و با سخنرانی افتتاحیه وزیر خارجه روسیه آغاز شد، روی وضعیت کنونی در افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و نظریات مختلفی در رابطه به بهبود اوضاع در افغانستان ارائه شد.

گزارش های رسانه یی حاکیست که وزیر امور خارجه روسیه ضمن سخنرانی افتتاحیه خود در این نشست از کشورهای غربی تقاضا کرد تا مسؤولیت خود را در قبال بازسازی پس از جنگ افغانستان بپذیرند؛ تحریم‌ها را لغو کنند و دارایی‌های قید شده افغانستان را به آن کشور برگردانند.

اگر دقیق نگاه کنیم مسایلی را که وزیر خارجه روسیه ضمن افتتاح نشست نمایندگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان بیان نموده عبارت از جمله حقایق تلخی است که امروز این کشور ویران شده از جنگ های مسلسل و تجاوز های پیهم بیرونی با آن روبرو است و در حالی که پس از سالیان و حتی دهه های متوالی جنگ در این روز ها امنیت نسبی را شاهد است، با تحریم های گونه گون کشور های زورمند غربی روبرو است و قدرت های بزرگ غربی که خود دست های شان تا آرنج به خون صد ها هزار تن از مرد، زن و طفل این سرزمین آلوده است، هر روز با بهانه های واهی و بدون داشتن هرگونه دلایل موجه، حتی پشتوانه بانکی پول های این کشور را در قید خویش نگه داشته و نمی گذارند میلیون ها فرد این دیار از مزایای مادی و معنوی آن مستفید شوند.

بدون هر گونه شک و تردید آنچه طی دهه های متوالی مردم این دیار از جنگ و خون ریزی گرفته تا ویرانی و بربادی، بر مردم ما متحمل شده اند، اساس همه آن در کشور های بیرونی و مداخلات خارجی نهفته است ولی نتایج و عواقب نکبت‌بار آن سالیان و حتی دهه های متوالی دامنگیر مردم فقیر و درد مند این سرزمین بوده است.

همچنان از نکات مهم و قابل بحث در ششمین نشست نمایندگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان موسوم به “فارمت مسکو”، صحبت های سرپرست وزارت خارجه حکومت کنونی کشور نیز بود که ضمن نشست خبری در حاشیه این کنفرانس بار دیگر با صراحت تام اظهار داشت و گفت که هیچ گونه تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای همسایه نیست و مدعی شد که برعکس افراد و گروه های که در داخل خاک افغانستان به حملات مسلحانه دست میزنند، در بیرون از مرز های افغانستان پرورش یافته و سپس وارد این کشور می‌شوند.

و این حقیقت تلخی است که بار بار حکومت کنونی افغانستان در مورد آن با صراحت صحبت نموده است ولی نه کشور های همسایه که خود در این گونه واقعات ملوث اند و نه هم حامیان غربی و جهانی شان، در این مورد زیر بار نمی روند و حتی برعکس بار ملامت را باز هم بر دوش افغانهای بخت برگشته می گذارند.

آنچه متأسفانه طی سالیان اخیر چه به سطح افغانستان و چه به سطح کشور های دور و نزدیک منطقه رایج شده است همین بدبختی است که برخی کشور ها، گروه های مخالف و مسلح کشور های همسایه خود را در حالی پناه و پرورش می دهند که در ظاهر امر روابط بسیار نیکو و دوستانه هم با مقامات حاکم در آن کشور دارند.

چنانچه که می بینیم در ششمین نشست فارمت مسکو، نماینده گان از آن کشور های همسایه افغانستان نیز حضور بهم رسانیده بودند که به اساس تازه ترین ادعای حکومت کنونی افغانستان، گروه های مخالف مسلح این حکومت را در آغوش خویش جا داده اند و از آن حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می آورند.

حال اگر نشست های متعدد فارمت مسکو یا هر اجلاس دیگری با وجود بحث های مثمر از جانب کشور های میزبان و اشتراک کننده، نتوانند پدیده شوم تقویت و تسلیح افراد مسلح مخالف کشور دوست و همسایه خود را از بین بردارند، پس دوستی، تعاون و همکاری دو جانبه چه سودی برای افغانستان جنگ زده و مردم خسته از جنگ و خون ریزی این دیار خواهد داشت؟

خلاصه کلام این گونه نشست ها و وعده های تساند و همکاری کشور های اشتراک کننده و برگزار کننده در آن، زمانی به بیشتر نفع مردم جنگ زده افغانستان تمام خواهد شد که کشور های دور و نزدیک منطقه و به خصوص کشور های اشتراک کننده در این نشست ها به آنچه بر فراز این ستیج و تربیون می گویند صادق بوده و به وعده های خود نیز عمل کنند، ورنه همان گونه که قبل از این و در بیست سال حضور خارجی در این کشور مشاهده کردیم، باز هم این نشست ها سودی به حال مردم افغانستان نخواهد داشت.

والسلام”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس