معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / ذبیح الله مجاهد : استفاده از آب آمو دریا در کانال “قوش تیپه” حق افغانستان است

ذبیح الله مجاهد : استفاده از آب آمو دریا در کانال “قوش تیپه” حق افغانستان است

کابل- گهیځ نیوز( ۳۰ دلو ۱۴۰۱):
“ذبیح الله مجاهد” سخنگوی مرکزی حکومت افغانستان گفته است که استفاده از آب آمو دریا در کانال “قوش تیپه” حق افغانستان است و نباید دیگران از این ناحیه نگران باشند.
این در حالی است که شرکت انکشاف ملی افغانستان از تکمیل ۵۴ درصد کار فاز نخست پروژه “قوش تیپه” خبر می دهد و مجاهد روی روابط دوستانه بین افغانستان و ازبکستان خبر می دهد.
مجاهد همچنان افزود: “یک قطره آب را از کشور‌های دیگر نمی‌گیریم و نیاز نداریم و نمی‌خواهیم که بگیریم و نباید هیچ کشوری از این ناحیه نگرانی داشته باشد.”
سخنگوی مرکزی دولت افغانستان همچنان اظهار داشت که افغانستان و ازبکستان روابط بسیار دوستانه و خوبی دارند و به قول وی: ” باور ما این است که ازبکستان طرفدار آبادی و استقلال افغانستان است و در این راستا با ما همکاری می‌کنند.”
در این اواخر مجله “اکونومیست” در مطلبی دراین مورد نوشت که کانال” قوش تیپه” در شمال افغانستان که کار آن در حال تکمیل شدن است، امکان دارد به درگیری‌های منطقه‌ای منجر شود.
“کانال قوش تیپه”، حدود ۵۰ سال قبل در حاکمیت محمد داوود خان (۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷) طراحی شد، اما در این مدت به دلیل جنگ و بی ثباتی در افغانستان عملی نشد.
این کانال، آب رودخانه آمو را به بخش‌هایی از ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب انتقال می‌دهد که در مسیر ۲۸۵ کیلومتری این کانال، حدود ۷۰۰هزار هکتار زمین را که اکنون قابل استفاده نیستند آبیاری خواهند شد.
هر چند تا حال به گونه رسمی در این مورد چیزی گفته نشده است اما، رسانه های غربی و ایرانی همزمان به نشر مطالبی می پردازند که این گونه نگرانی ها را دامن می زنند.
با این حال، رسانه های مختلف ایرانی و غربی استدلال دارند که انتقال آب آمو دریا به ریگ‌ زارها و دشت‌های شمال افغانستان ممکن است واکنش‌ کشورهای همسایه افغانستان، از جمله ازبکستان که مزارع پنبه خود را از رود آمو آبیاری می‌کند، در پی داشته باشد.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس