معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / اسلام آباد که یک عمر بحران آفرید، خود در بحران گیر افتاده!

اسلام آباد که یک عمر بحران آفرید، خود در بحران گیر افتاده!

جرگه قومی اقوام پشتون ساکن در آنسوی خط دیورند و مناطق قبایلی که قرار بود روز جمعه ۱۱ اکتوبر در منطقه “جمرود” نزدیکی خط فرضی دیورند تدویر یابد، پس از تنش ها و درگیری های فراوان میان حامیان برگزاری این جرگه و پولیس و ارتش پاکستان از سوی دیگر، قرار است قبل از ظهر امروز ۱۲ اکتوبر در همانجا برگزار گردد.

این در حالی است که با نزدیکی تاریخ برگزاری این نشست قومی پشتون‌ها، تنش‌ها میان حکومت و “جنبش تحفظ پشتون ها” به رهبری منظور احمد پشتین که برگزاری این نشست موسوم به “جرگه عدالت قومی پشتون” را اعلام کرده، افزایش یافته است و حتی خیمه‌های برپاشده برای جرگه بارها توسط نیروهای امنیتی پاکستان برچیده شده یا آتش زده شده‌اند و برگزارکنندگان این جرگه قومی می‌گویند که تا حال بر اثر تبادله تیراندازی بین منتظمین جرگه و مسؤولین امنیتی پاکستان، چهار نفر کشته و ۱۱ نفر نیز زخمی شده‌اند.

این که جرگه متشکل از نماینده‌ګان همه اقوام پشتون مقیم در آنسوی خط دیورند در مورد مشکلات، مصائب و چالش های که فرا راه زندگی، کار و بار و امنیت شان، در دوران جرگه چه بحث های خواهند کرد و چه راهکار های مفید و مؤثری را برای تحفظ این ملت بزرگ که دو سوی خط فرضی دیورند را احتوا کرده اند بکار خواهند بست، ضمن دو یا سه روز جرگه معلوم خواهد شد.

ولی آنچه از همین وهله نخست و حتی قبل از آغاز رسمی این جرگه نمایان است، سراسیمگی و وحشت زده‌گی اسلام آباد از این تجمع مردمی است که بیش تر از همه روی حل مشکلات روز افزون خود و چالش های که اسلام آباد در راستای زندگی مسالمت آمیز آنها در مناطق و دهکده های آبایی شان خلق نموده و این سلسله با گذشت هر روز افزایش می یابد، به بحث و تبادل نظر می پردازند.

چنانچه منظور پشتین، رهبر جوان”جنبش تحفظ پشتون ها” پس از کشته شدن “گیله‌من وزیر”، شاعر توانای زبان پشتو یکی از اعضای برجسته این جنبش، که در برج جولای سال جاری در اسلام آباد، تدویر چنین جرگه ای را اعلام کرد و در همان جا با صراحت گفت که پشتون‌های مقیم پاکستان دیگر نمی‌توانند ظلم و جبر را تحمل کنند و باید برای جلوگیری از این موج خشونت و بی‌عدالتی علیه اقوام پشتون، آنها باهم جمع شده و یک تصمیم مشترک و سرنوشت‌ساز اتخاذ کنند، همچنان در روز خاکسپاری “گیله‌من وزیر” باز هم روی تدویر این جرگه تأکید نموده گفت که این جرگه را “عدالت و محکمه قومی” نام‌ داده  است.

آنچه منظور پشتین در روز هدف قرار گرفتن رفیق راه و دوست همسنگرش در اسلام آباد اظهار داشت و امروز در نزدیکی خط فرضی دیورند شاهد برگزاری آن هستیم و موج موج از افراد مربوط به قبایل مختلف و مناطق مختلف را مشاهده می کنیم که با وجود همه ممانعت ها و دشواری ها اعم از زن و مرد، جوان و ریش سفید آگاهانه و با میل دل بسوی محل تدویر این جرگه می آیند، نشانه‌ی از روحیه نفرت و انزجار آن ها از سیاست های تبعیضی و ظالمانه حکام اسلام آباد است که همچو موج خروشانی روزی حکومت بیروکرات اسلام آباد زیر سایه ارتش آن کشور را با خود خواهد بُرد.

آن گونه که منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون ها می گوید آنها در این جرگه هرقدر ظلمی را که بر پشتون‌ها روا داشته شده است، هم برای خود پشتون ها و هم برای حکام اسلام آباد توضیح خواهند داد و به قول “منظور”، به مردم مناطق قبایلی و پشتون های ساکن در آنسوی خط استعماری دیورند شرح خواهند داد که آنها چه اندازه از منابع طبیعی در اختیار دارند و چه مقدار از آن استفاده شده و به قول وی همه این موارد را روی اسکرین بزرگی به مردم به نمایش گذاشته و توضیح داده خواهد شد که تا حال چه تعداد مردم از قبایل پشتون کشته شده‌اند، چه تعداد ناپدیداند و چه تعدادی به تازگی بازداشت شده‌اند.

شاید همین آجندای از قبل اعلان شده جرگه قومی پشتون ها بود که اسلام آباد وقتی شرکت دسته دسته مردم قبایلی را در محل تدویر آن مشاهده کرد خواست با آتش گشودن روی محافظین محل تدویر جرگه و ممانعت از ورود افراد از مناطق دور دست، خیمه های برپا شده را با خشونت جمع آوری کرد و خواست مردم را از آنجا پراگنده سازد.

ولی آیا اسلام آباد با این حرکت ها خواهد توانست حرکت های مردمی در آن کشور را ریشه کن سازد یا جنبش های را که خواهان حقوق حقه خویش اند را خاموش سازند؟

طبیعی است که این کار نه برای حکمرانان کنونی اسلام آباد و حتی نه برای ارتش غرق در فساد چشمگیر مالی و اداری ممکن نیست و تا هنگامی که حقوق حقه هر فرد ساکن در حدود فعلی مملکت خویش را تأمین نکند، با همین آشوب و فتنه چه در مناطق سرحدی و قبایلی و چه حتی در پایتخت خویش روبرو خواهد بود. “والسلام” 

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس