معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / اغتشاش و آشوب به نفع کشور و مردم نیست!

اغتشاش و آشوب به نفع کشور و مردم نیست!

در حالیکه هنوز شعله های آتش در گرفته در بدخشان که اوایل هفته گذشته در نتیجه محو و از بین بردن مزارع کوکنار در آن ولایت به وجود آمده بود، به درستی خاموش نشده بود که آتش فتنه و آشوب دامن ولایت همیشه بهار ننگرهار را فرا گرفت و روز جمعه مردم شهر جلال آباد مرکز این ولایت، در مخالفت بر سر پارچه ای از زمین که حکومت آن را دولتی ولی ساکنین محل آن را جایداد مردم می خوانند، با نیرو های دولتی درگیر شدند که این جا هم درگیری باعث کشته و مجروح شدن چند تن از ساکنان محل گردید.

مقامات محلی در ولایت ننگرهار به رسانه ها گفته اند که بین مردم محلی و نیروهای دولتی بر سر زمین‌های دولتی در منطقه “باریکاب” بین شهر جلال آباد و گذرگاه مرزی تورخم درگیری رخ داده و به قول از سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت ننگرهار دو تن از تظاهر کننده گان در اثر آتش اسلحه نیروهای پولیس این ولایت کشته شده اند.

رسانه ها به نقل از سخنگوی قوماندان امنیه ولایت ننگرهار گفته اند که مردم محل زمین دولتی را غصب کرده بودند و هنگامی که مقامات دولتی برای باز پس گیری این زمین ها جهت اعمار ساختمان جدید گمرک ننگرهار اقدام کردند، با مخالفت مردم محل روبرو شدند که در نتیجه درگیری و کُشت و خون به میان آمد.

به همین گونه قبل از این واقعه، درگیری بین نیروهای حکومتی و برخی از زارعین محلی در ولسوالی “درایم” ولایت بدخشان بین زارعین کشت کوکنار و مقامات امنیتی اتفاق افتاد که در نتیجه دو تن از ساکنان محلی در اثر آتش اسلحه نیروهای امنیتی کشته شدند و این موضوع باعث افزایش خشونت در این ولسوالی و برخی از ولسوالی های همجوار این ولایت همچو ولسوالی ” ارگو” هم گردید.

اگر نیک بنگریم سلسله دوامدار جنگ و تجاوز در این سرزمین و حضور مسلسل نظامی و ملکی بیگانه ها در افغانستان، باعث شده تا همیشه کشور و سرزمین ما درگیر تنش و آشوب باشد و نتواند آن گونه که سایر کشور های منطقه و جهان سیر ترقی و پیشرفت خود را طی کرده اند، به پیش برود و بر علاوه باعث کشته شدن میلیون ها انسان در این سرزمین نیز گردد.

پس از خروج نیروهای متجاوز امریکایی و غربی از خاک کشور ما، سلسله تنش ها و جنگ های داخلی در این جا ما تا حد زیادی فروکش کرد و یک بار دیگر پس از سالهای زیادی حاکمیت مرکزی بر ولایات و مناطق دور دست این کشور سیطره و کنترول خود را گسترانید.

بدون شک و شبهه این سیطره و کنترول حکومت مرکزی بر همه ولایات و سرحدات این سرزمین برای خود مشکلات و چالشهای فراوانی نیز پیدا کرد که نمی توان از آن چشم پوشید و یا از آن انکار کرد و چالش بزرگی هم در این راستا همان گذشت نزدیک به چهل سال جنگ و آشوب بر این کشور و این سرزمین است که همه مردم را به نوعی آزاد و خودمختار عادت داده و مردم بدون اعتناء به حاکمیت محلی یا حاکمیت مرکزی، هر کاری دل شان می خواست انجام می دادند.

واقعات اخیری که در دو ولایت شرقی و شمال شرقی این کشور اتفاق افتید و حتی هردو واقعه باعث وارد شدن تلفات و آسیب رسیدن به مردم ملکی این مناطق گردید، اگر نیک بنگریم ناشی از همین سپری شدن چهار دهه جنگ و ملوک الطوایفی در این کشور است که هنوز هم آثار و پیامد های آن چه در این دو ولایت و چه هم در سایر نقاط کشور مشهود است و نمی توانیم که آثار مخرب این ملوک الطوایفی و هرج و مرج چهل ساله را در این مدت کوتاه کاملاً از بین ببریم و بپنداریم که دیگر فتنه یا دسیسه داخلی و خارجی دامنگیر مردم و کشور ما نمی گردد.

در کنار این مسایل، دستان توطئه گر و دسیسه پرداز داخلی و خارجی که نفع مادی و معنوی خویش را در ادامه هرج و مرج و ملوک الطوایفی در این سرزمین می بینند، نیز فارغ و بیکار نه نشسته اند و هر لحظه و با استفاده از هر فرصتی، تلاش دارند فتنه و آشوب جدیدی را در این سرزمین و این مرز و بوم دامن زنند.

با توجه به این همه آنچه بر زمامداران محلی و حاکمیت مرکزی واجب می گردد این است تا از یک سو با دید عمیق و زیرکانه آشوب ها و فتنه های برخاسته را بنگرند و دست های موجود داخلی و خارجی در عقب آن را شناسایی کنند و از سوی دیگر هم زمامداران محلی و ارگان های مسؤول در ولایات کشور را به صبر و مدارا در برابر مردم و پرداختن جدی به حل مشکلات شان متوجه سازند. شاید با روی دست گرفتن مدارا و حکمت بتوان نتایج خوبی چه در کوتاه مدت و چه در دراز مدت را از آن حاصل کرد. نتایجی که هیچ گاه توصل به زور و فشار بدست نمی آیند. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس