معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / افغانستان و پاکستان؛ همگرایی و دوستی یا دشمنی و منفعت جویی!!

افغانستان و پاکستان؛ همگرایی و دوستی یا دشمنی و منفعت جویی!!

افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه و هم سرحد مسلمان اند که از سالیان متمادی به این سو روابط شان گاهی حسنه و دوستانه و گاهی هم تيره و خصمانه است. در جریان هفته ایکه گذشت و پس از وقوع انفجار عظیمی که در مسجد شهرک پولیس واقع در شهر پشاور، یک بار دیگر تنازعات و اختلافاتی میان هر دو کشور به مشاهده رسید که می توان گفت ریشه در گذشته دارد.
بدون شک اگر مد و جزر روابط دو جانبه بین پاکستان و افغانستان را از بدو جدایی نیم قاره هند تحت اشغال بریتانیای استعمارگر به دو کشور مجزای (هندوستان و پاکستان) تحت بحث قرار می دهیم، از توان این سطور و این مبحث بیرون است.
اما اگر این روابط تنها در سالیان اخیر و دهه های نزدیک هم بحث شود، مشاهده می شود که حاکمان پاکستان همواره در روابط خویش با افغانستان، منفعت های مادی و معنوی خود را تلاش کرده و هر گاه حرف منافع کوتاه مدت یا دراز مدت زمامداران آن کشور مطرح بوده، با وقاحت و چشم سفیدی تمام، هر گونه اخلاقیات روابط دو جانبه و دیپلوماتیک را زیر پا گذاشته اند.
در این راستا تنها حادثه سقوط حاکمیت قبلی طالبان در افغانستان و تجاوز نظامی امریکا بر کشور جنگ زده و ویران خود را بیاد می آوریم، آنگاه که پاکستان با وقاحت همیشگی حیثیت تخته خیزی را برای تجاوز گران اختیار کرد و در این راستا به حدی پیش رفت که حتی موازین و عرف دیپلوماتیک جهان را هم زیر پا گذاشته، دیپلومات های حکومت آن وقت افغانستان مقیم آن کشور را تسلیم نیروهای امریکایی کرده، لکه ننگ ابدی و لا زوالی را بر جبین سیاهش گذاشت.
اما از این ها همه اگر بگذریم می بینیم وقتی هفته قبلی حادثه درد ناکی در یک مسجد و در هنگام ادای نماز جماعت در شهر پشاور پاکستان به وقوع پیوست، باز هم برخی از مقامات آن کشور بدون مقدمه بر افغانستان تاختند و این کشور را همچو همیشه متهم به پناه دادن به مخالفان مسلح حکومت خویش ساختند.
وزیر دفاع حکومت مرکزی، سخنگوی وزارت امور خارجه و برخی دیگر از مقامات بلند پایه حکومت در اسلام آباد که می خواستند شاریده گی و پارچه پارچه بودن حکومت نا متجانس کنونی بر آن کشور را بپوشانند، باز هم همین اتهام را مطرح کردند و باز هم حرف های کهنه را تکرار کردند.
این اتهامات درست همان اتهامی بود که در دوران بیست سال جمهوریت و حضور نظامی و ملکی بیش از پنجاه کشور جهان در افغانستان، زمامداران پاکستان آن را بار ها تکرار کرده اند و بدون این که به ضعف قدرت و دستگاه حکومتی آن کشور از یک سو و سیاست های منافقانه و دو گانه زمامداران آن کشور از سوی دیگر توجه کنند، باز هم آن را تکرار می کنند.
اما از جانب دیگر پاسخ مستدل مقامات کنونی کشور ما که پاکستان باید قبل از گرفتن انگشت اتهام بسوی افغانستان، سر در گریبان خود فرو برده و اندکی ابعاد انفجار و تلفات ناشی از آن را ارزیابی کنند، بدون شک حیثیت مشت محکمی را بر دهان این جنابان داشت.
از این جمله به سخنان اخیر سرپرست وزارت امور خارجه کشور می توان اشاره کرد که می گوید تجربه بیست ساله جنگ به آنها نشان می دهد که این حادثه خونین در مسجدی واقع شهر پشاور که به زعم مردم و زمامداران پاکستان یک انفجار خود کش بوده، چنین نیست بلکه باید با توجه به تلفات و خسارات وارده، ابعاد آن را خیلی وسیعتر دانست.
سرپرست وزارت امور خارجه کشور در سخنان خود برجسته ساخت که انفجار مواد بسته شده به بدن یک شخص(طبق ادعای پولیس پاکستان) ولو هر قدر هم زیاد و قوی باشد نمی تواند سقف یک عمارت را فرو ریزاند و تعداد تلفات را به بیش از صد تن بکشاند که این امر بدون شک می تواند در خور توجه و تعمق جدی باشد.
با توجه به آنچه گفته آمدیم و با در نظر داشت شواهد و قراین به وضوح می نماید که حکمروایان کنونی و از هم پراگنده و متفرق پاکستان یا به واقعیت درک درست از این واقعه و واقعات همانند آن را ندارند (که با توجه به حکمروایی ارتش تجربه کار و توطئه گر بر سیاسیون از هم گسیخته این کشور، این گمان بعید به نظر می رسد)، یا هم به اصطلاح عامیانه نمی خواهند بفهمند که اصل واقعه چه بوده و چگونه اتفاق افتاده است ؟
به هر صورت از فحوای اتهامات وارده مقامات پاکستان بر جانب افغانستان و با توجه به چگونگی اتفاق افتادن واقعه وحشتناک اخیر در مسجدی در پشاور، چنین می نماید که این جا بازی بزرگ دیگری راه افتاده است که اگر روی ابعاد و زوایای مختلف آن بحث کنیم، به گونه حتم از توان این سطور و فحوای این کلیشه بیرون خواهد بود.
اما با این همه و با توجه به دسایس شوم و شیطانی استعمار و استکبار جهانی در این منطقه، چه خوب بود اگر کشور های اسلامی دور و نزدیک منطقه با همدلی و همگرایی به مقابله آن پرداخته راه شیاطین انسی و جنی را سد می نمودند ولی افسوس و صد افسوس که چنین نیست و با نگرش به دور نمای منطقه از یک سو و توطئه های استعمار گران از سوی دیگر، تحقق این خواب هم به زودی ها ممکن به نظر نمی رسد.
” پایان”
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس