معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / امریکا و غضب بدون دلیل دارایی عامه مردم افغانستان!

امریکا و غضب بدون دلیل دارایی عامه مردم افغانستان!

یک هیأت سه نفره متشکل از دو مقام فعلی و یک مقام پیشین ایالات متحده امریکا که برای بررسی وضعیت بانک مرکزی افغانستان توظیف شده بود، گفته است که گروه بازرسی از “د افغانستان بانک” در شرایط کنونی موفق به کسب رضایت امریکا برای بازگرداندن ۳.۵ میلیارد دالر دارایی های این بانک نشده است.
همچنان یک مقام وزارت دارایی ایالات متحده امریکا که نخواسته نامش افشاء شود به آژانس خبری رویترز گفته است که این تفتیش دیدگاه وزارت خزانۀ ایالات متحده را مبنی بر اینکه پیش از اصلاحات در بانک مرکزی افغانستان، بهتر است پول منجمد شده به آن انتقال شود تغییر نداده است
به همین گونه در حالی که یافته‌های این تفتیش مالی امریکا هنوز منتشر نشده است، گفته می شود که امریکا خواهان آوردن اصلاحات در بانک مرکزی افغانستان است و از آن جمله به ادعای آنها، جایگزین ساختن به گفته آنها بانکداران حرفه‌ای به جای سه عضو حرکت طالبان در هیأت رهبری بانک مرکزی، عدم مداخله و نفوذ سیاسی و کنترول‌های کافی علیه پولشویی و تأمین مالی آنچه آنها آن را تروریسم می خواند، به اساس آدت یا تفتیش مالی ناظر مستقل و معتبر است.
جالب این جاست که ایالات متحده امریکا و سایر متحدین غربی آن را در ظاهر امر پس از سقوط جمهوریت در کابل و رویکار آمدن نظام جدید سرمایه ملی افغانستان را به زعم خود شان به این دلیل محدود کرده اند که گویا معیار های بانکداری شفاف، معیاری و خالی از نگرانی در مورد آنچه امریکا و دوستان غربی آن را تروریزم می خوانند را پوره نکرده اند.
اما آنچه خود این کشور ها و حکومت های آن همین اکنون د ر مقابل ملت مظلوم و از پا افتاده افغانستان و سایر ملت های مسلمان در گوشه و کنار جهان انجام می دهند، چیزی بهتر از ترورزیم و ارهابی است که متأسفانه برخی گروه ها در این سو و آن سوی دنیا انجام می دهند؟
حمایت مستقیم، علنی و بی پرده سردمداران امریکایی از رژیم صهیونیستی اسرائیل و خاموشی مرگبار در قبال ظلم و وحشتی که این نظامیان وحشی هم اکنون در فلسطین اشغالی انجام می دهند، مگر جز تروریزم چیزی دیگری است؟
توهین مستقیم به مقدسات میلیارد ها مسلمان و آتش زدن به قرآن عظیم الشان که به جهانیان درس صلح، آشتی و همزیستی مسالمت آمیز می دهد و آن هم در حالیکه حمایت و همدلی مستقیم حکومتداران غربی را با خود داشته باشد، نه نقض حقوق بشر است و نه فعل شنیع شمرده می شود، اما تغییر نظام بدون موافقه امریکا و غرب در افغانستان و رفتن خلاف میل و خواست امریکا، تحریف بسا بزرگی است که در اثر آن دارای های ملی افغانستان باید منجمد شود و به بهانه های مختلف از دسترس خود افغانها بدور نگه داشته شود.
آنچه در دوران کم و بیش بیست سال حضور نیروهای متجاوز بیگانه در افغانستان صورت گرفت و دارای های ملی افغانستان چگونه از جانب امریکایی ها و رژیم های حاکم در این جا به میل و قومانده امریکا و کشور های غربی به مصرف رسید، به یقین داستان طولانی یی دارد که ذکر خیر همه آن در این سطور ممکن نیست ولی چون در این جا نظام به توافق مستقبم امریکا حاکم بود و مالک همه سیاه و سفید این کشور امریکا و کشور های غربی شمرده می شدند، باکی نداشت ولی اکنون که فقط دست یغما گران بیباک امریکا و غرب از این سرمایه های ملی کشور ما کوتاه شده است، غوغایی را بر پا کرده و دارایی تامه مردم افغانستان را به یغما برده اند.
اگر قرار باشد مثال های هر یک از کارنامه های سردمداران جمهوریت در بیست سال گذشته و در زیر چتر دموکراسی و جمهوریت انجام یافته و از چور و چپاول دارای های عامه افغانستان نقل کنیم که همه و همه مبتنی بر اسناد و شواهد هم است، یقین داریم که داستان طولانی یی از آن ساخته می شود ولی نه این سطور حوصله آن را دارد و نه هم مکان آن است.
تنها و تنها رئیس بانک مرکزی افغانستان در دور اخیر اقتدار اشرف غنی و هنگام سقوط جمهوریت (اجمل احمدی) که هیچ سند و دلیل قانع کننده دال بر افغان بودنش وجود نداشت و دست داشتن او در چندین دوسیه فساد را اگر مورد بحث قرار دهیم، می بینیم که زیر سایه سنگین حضور نظامیان امریکایی در این جا چه و چگونه جربان داشت؟
از آن گذشته صد ها دوسیه فساد اداری که زیر چتر منحوس موجودیت نیرو های امریکایی در این کشور رفت و برگشت داشت و بلند پایه ترین شخصیت های آن حکومت از وزیر و معین گرفته تا وکیل پارلمان در آن شریک بودند برعلاوه رسوایی های دیگر فساد پولی و اداری بود که در این کشور زیر سایه منحوس موجودیت نیروهای بیگانه جریان داشت.
با توجه به این همه حالا پا فشاری امریکا و غرب بر منجمد کردن پشتوانه پولی بانک مرکزی افغانستان که جزئی از سرمایه ملی افغانها شمرده می شود و برعلاوه آن حاتم طایی گونه بخشش نمودن قسمت های از آن، خیلی عجیب می نماید.
اما چه باید کرد که صدای مظلومانه مردم فقیر و تهی دست افغانستان در هیچ ستیجی شنونده ندارد و این امریکا و متحدان غربی اش هستند که با بهانه های فراوان بر حلقوم مردم افغانستان پا نهاده و حتی سرمایه شخصی آنها را هم بلعیده است!
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس