معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / تنها عمل باالمثل می تواند اسلام آباد را قناعت دهد!

تنها عمل باالمثل می تواند اسلام آباد را قناعت دهد!

به گزارش رسانه ها، مسؤولین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گویند که همزمان با آغاز فصل برداشت میوه‌ و سبزیجات در افغانستان، پاکستان تعرفه‌های گمرکی بر این فرآورده‌های صادراتی از کشور ما را چندین برابر افزایش داده است.مسؤولین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، به رسانه ها گفته است که با این اقدام اسلام آباد و افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی آن کشور، بیش از دو هفته شد که بازرگانان افغان صادرات میوه‌های تازه و سبزی افغانستان به پاکستان را متوقف کرده ‌اند.

مسؤولین اتاق صنعت و تجارت در کشور می گویند که افزون بر دو هفته است که پاکستان قیمت این تعرفه های گمرکی بر میوه‌ها و سبزی‌های تازه از سوی افغانستان را بالا برده است و حکومت افغانستان برای حل این مشکل هیأتی را توظیف نموده و تلاش جریان دارد تا این مشکل هر چه زودتر حل شود.

از سوی دیگر صاحب نظران بر این باور اند که افزایش ۱۸ درصدی تعرفه گمرکی از سوی پاکستان بر واردات میوه تازه و سبزیجات از افغانستان نگران کننده است و فکر می شود که این اقدام اسلام آباد، صادرات میوه و سبزی جات از افغانستان را با مشکل روبرو ساخته می تواند.

حکومت اسلام آباد در حالی ضمن بودجه سال مالی ۲۰۲۴ میلادی خود برای واردات میوه تازه و خشک و سبزیجات از افغانستان ۱۸ درصد مالیات وضع کرده است که اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در پشاور و بازرگانان پاکستانی می‌گویند این تصمیم سبب افزایش قیمت‌ها در پاکستان شده است.

اگر نیک بنگریم این اقدام اسلام آباد مبنی بر بلند بردن تعرفه گمرکی بر میوه تازه و خشک افغانستان، بذات خود اقدام جدیدی هم نیست، طی سالیان اخیر و حتی در یکی دو دهه حضور نیروهای امریکایی و غربی در افغانستان، اسلام آباد همیشه از تعرفه گمرکی بر صادرات میوه خشک و تازه افغانستان، همچو یک تیغ بران بر گردن افغانهای مظلوم سود برده است، درست همان گونه که از موجودیت افغانهای بی سرپناه و سرگردان پی یک لقمه نانی مقیم در آن دیار، به حیث یک وسیله فشار بر حکومت های مختلف افغانستان و از آن جمله حکومت کنونی استفاده نموده و استفاده می نمایند.

بحث روی دلایل و عوامل این اقدام حکومت نیمه نظامی و نیمه ملکی اسلام آباد در رابطه با سبزیجات و میوه تازه افغانستان شاید این نوشتار را به درزا بکشد و از سوی دیگر بار ها از ورای این محور و محور های مختلف دیگر روی این موضوع بحث صورت گرفته است، اما هدف اصلی این است که باید بدانیم که دهاقین، باغدران و در مجموع مردم ما تا چه زمانی قربانی سیاست های مغرضانه و برخاسته از عناد و دشمنی اسلام آباد، نه تنها در عرصه صادرات میوه خشک و تازه این کشور، بلکه در مسایل سیاسی و نظامی نیز می گردند؟

نیک می دانیم که سیاست های اسلام آباد در قبال افغانستان هیچ گاهی مبتنی بر حُسن نیت و حُسن همجواری نبوده، بلکه حکام سیاسی و ارتشی اسلام آباد همواره تلاش به خرج داده اند تا به شکلی از اشکال و به نحوی از انحا، افغانستان و مردم آن را زیر فشار خود در آورند و واضح است که اقدام اخیر غیر متناسب و نا معقول اسلام آباد در رابطه با بلند بردن تعرفه های گمرکی بر میوه جات و سبزیجات افغانستان هم جزئی از همین پلان زیر فشار آوردن کابل است.

هر چند برخی مقامات دیپلوماتیک افغانستان مقیم در پاکستان می گویند که در این رابطه مذاکراتی بین مقامات مربوطه هردو کشور جریان دارد و شاید اسلام آباد بر این تصمیم خود زیاده دیر نه ایستد، اما با توجه به این که فصل میوه های تازه افغانستان همین حالا است و اگر پاکستان بر همین موقف خود پافشاری می کند لازم است تا مقامات افغانستان هم در یک اقدام بالمثل، به واردات اجناس پاکستانی به آسانی و سهولت اجازه ندهند که وارد بازار های افغانستان گردیده و در اینجا هم آن گونه که خود میل دارند، تجارت کنند.

تجربه های گذشته بارها ثابت ساخته که تنها پاسخ “قانع کننده”! به جانب پاکستانی اقدام باالمثل است و تنها همین راه است که حکومت نیمه ملکی و نیمه ارتشی اسلام آباد را وادار خواهد ساخت  تا از یکه تازی و زور گویی کناره کشی نماید.

بدون شک و شبهه برای هر حکومت و هر زمامداری اقناع مردم خودش و توجه به منافع علیای ملت و کشورش مهم است و زمامداران کنونی اسلام آباد هم هرچند در قضیه تعامل با افغانستان در مجال های مختلف، همیشه از یکه تازی کار گرفته اند و می گیرند ولی اگر از جانب کابل در رابطه با وضع مالیات یا بلند بردن مالیات بر واردات پاکستانی اقدام بالمثل صورت گیرد، خیلی زود است که حکام سیطره خواه اسلام آباد را به راه راست آورده و آنها را از یکه تازی در میدان تجارت و بازرگانی باز خواهد داشت. از جانب دیگر برعلاوه فشار باالمثل بر اسلام آباد، این موضوع نیز قابل بحث است که افغانستان باید در داخل خاک خویش برای حفظ و نگهداشت میوه ها و سبزیجات خود، به تهیه سرد خانه ها و سایر وسایل مورد ضرورت بپردازد تا از فشار های همه وقتی همسایگان در این رابطه نجات یابیم. “والسلام”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس