معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / جاری شدن آب در کانال “خوش تپه” (قوش تیپه)؛ مژده ای از عمران و آبادانی برای آینده کشور!

جاری شدن آب در کانال “خوش تپه” (قوش تیپه)؛ مژده ای از عمران و آبادانی برای آینده کشور!

اواخر هفته گذشته در صفحات مختلف اجتماعی و برخی از شبکه های خبری گزارش ها و تصاویری از جاری شدن آب در فاز اول پروژه کانال خوش تپه (قوش تیپه) به نشر رسید که با استقبال زاید الوصفی از سوی هموطنان ما مواجه شده و همه بدون استثنا و بدون نظر داشت میلان و یا رجحان سیاسی و اجتماعی خود، در مورد آن اظهار خوش بینی نموده بودند و آن را مژده ی برای رفاه و آبادانی کشور جنگ زده و مردم فلاکت زده این سرزمین دانسته بودند.
بدون شک هر گامی که در این کشور ویران از سوی هر کسی برای خیر و رفاه این مردم و آبادانی این کشور برداشته می شود، با گرمی زاید الوصفی از سوی این مردم استقبال می شود و همه مردم مربوط به طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی و متعلق به اقوام و قبایل مختلف این سرزمین، با شادمانی و سرور بی حد و حصری به آن می بالند و افتخار می کنند.
شاید دلیل این امر هم در این امر نهفته باشد که مردم این کشور ویران و جنگ زده دیگر از تحولات روز مره در چهار طرف شان پند گرفته و دیگر در فکر آبادانی و سرسبز ساختن این خطه ی ویران شده از کره زمین اند.
یک دلیل عمده دیگر این امر هم بدون هر گونه شک و شایبه، شاید این باشد که مردم ما دیگر در “هاون” جنگ های داخلی و بیرونی به حدی کوبیده شده اند و با مشکلات و دربدری ها به حدی دست و پنجه نرم کرده اند که دیگر کوچکترین اقدام برای آبادی این سرزمین و این میهن را گام بس سترگ و عظیم می شمارند و از آن به گرمی استقبال می کنند.
کانال “خوش‌ تپه” با طول ۲۸۵ کیلومتر و عرض ۱۵۲ متر، عمق ۸۵ متر الی ۱۲۵ از ولسوالی “کلدار” ولایت بلخ آغاز و با گذشتن از ولایت‌های بلخ و جوزجان به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب ادامه پیدا می‌کند که قرار است در مجموع ۵۵۰ هکتار زمین را سیراب نماید. به قول مسؤولین امور، این کانال در هر ثانیه توانایی انتقال ۶۵۰ متر مکعب آب را دارد که طبق طرح ابتدایی ریخته شده قرار است ۵۵۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در طول مسیر آبیاری کند و قرار آنچه که در ابتدای کار این پروژه از قول مسوولین حکومت کنونی گفته شد این پروژه در مدت پنج سال تکمیل خواهد شد.
در اصل این پروژه در زمان حاکمیت سردار محمد داوود خان و بین سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ خورشیدی یعنی قبل از کودتای شوم کمونیستی ۷ ثور ۱۳۵۷ خورشیدی در کشور طراحی شده بود ولی همان گونه که ده ها پروژه دیگر برای آبادی و عمران این سرزمین به دلیل جنگ و بی ‌ثباتی در کشور عملی نشد، طرح این پروژه هم نتوانست جامه عمل بپوشید، تا این که در ماه حمل سال ۱۴۰۱ خورشیدی کار عملی سازی این پروژه بار دیگر آغاز و تا این لحظات با موفقیت چشم گیری ادامه دارد.
یک نکته قابل غور این هم است که با توجه به این که افغانستان جنگ زده سالهاست در آتش جنگ افروخته شده از سوی دیگران می سوزد و تا این حال مردم ستم زده آن هیچ گاهی نتوانسته اند از “ثروت” های عظیمی که دارند، به دلیل مداخلات و شرافگنی های همسایه گان حسود و استفاده جوی خود سود ببرند، شاید کار ساخت و ساز کانال “خوش تپه” هم به این آسانی و بدون دغدغه به پایان نرسد، اما عملی شدن این کار تا حال و تطبیق پروژه به شکلی که ابتدا دیزاین شده بود، نکته امیدی است که می توان به آن امیدوار بود.
ابراز نگرانی برخی از کشور های آسیای میانه در مورد ساخت و ساز کانال آبی “خوش تپه” و موضوع حق آبه این کشور ها از دریای آمو، که چندی قبل از جانب مقامات کشور ازبکستان نیز در رسانه ها مطرح شد و از آن هم گذشته بازی کردن نقش معروف” کاسه ی داغ تر از آش” در این مورد از سوی همسایه شریر ما “ایران”، می تواند به حیث یک نکته قابل نگرانی برای آینده این پروژه مطرح باشد و نباید از نظر افگنده شود.
متأسفانه برخی از افراد و اتباع این سرزمین، که سر مخالفت با حکومت فعلی در افغانستان را دارند، با مطرح کردن نظریات خود که از همین مخالفت شان سرچشمه می گیرد، با ابراز نظر های سطحی نگرانه خواسته یا نا خواسته آب به آسیاب دشمن می ریزند و جالب این است که درست همان استدلالی را مطرح می کنند که بیگانگان در مورد این پروژه های بزرگ عمرانی در کشور ما مطرح می کنند.
اما با این همه آنچه اکنون نیاز است توجه جدی مقامات و مسوولین مربوطه به عملی ساختن پروژه دیزاین شده، طبق همان پلانی است که از ابتدای کار برای آن ریخته شده است و باید در راستای تطبیق این پلان در حالیکه سنگ اندازی های دشمنان سوگند خورده مردم و ملت ما را نیز نباید نادیده انگاشت، به تطبیق پلان ساخت و ساز این کانال اولویت داد و باید با هوشیاری و مهارت در راستای تطبیق پلان به پیش رفت. والسلام
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61550054700162

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس