معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / حذف فزیکی؛ اسلحه ی در دست حکام بیگانه پرور!

حذف فزیکی؛ اسلحه ی در دست حکام بیگانه پرور!

به گزارش رسانه ها”گیله من وزیر” یکی از سران تحریک تحفظ پشتون ها در آنسوی خط فرضی دیورند که در ابتدای هفته گذشته توسط افراد ناشناسی در اسلام آباد، مورد ضرب شتم قرار گرفت پس ازگذشتاندن چهار روز بستر در شفاخانه، روز پنجشنبه هفته گذشته جان را به جان آفرین سپرد و جنازه وی روز جمعه با بدرقه هزاران تن از اعضای تحریکی که وی بدان منسوب بود و شهروندان مناطق قبایلی آنسوی خط فرضی دیورند در زادگاهش به خاک سپرده شد.

گیله‌من وزیر که بر علاوه فعالیت های سیاسی، شاعر و ادیب خوش الحان زبان پشتو نیز بود، شامگاه روز یکشنبه ۷ جولای از سوی گروهی در اسلام آباد پایتخت پاکستان مورد حمله خشونت‌آمیز قرار گرفت و در پی این حمله، آقای وزیر با وضعیت وخیم در بیمارستانی در اسلام آباد بستری شد.

“حضرت نعیم وزیر” که بیشتر با تخلص شاعرانه اش ” گیله من وزیر” شهرت داشت یکتن از مخالفین سیاسی سرشناس رژیم حاکم بر اسلام آباد بود که با وجود تحمل صعوبت ها و شکنجه های زندان از سوی ارتش و پولیس پاکستان تا آخرین رمق حیاتش دست از مبارزه برنداشت و همزمان با مبارزه سیاسی، با شعر و سرود با دشمن خاک و سرزمینش به مبارزه پرداخت تا این که در این راستا، جان را به جان آفرین تسلیم کرد.

با توجه به این که آقای گیله من یکی از دوستان نزدیک و رفیق راه ” منظور پشتین” از مخالفین سیاسی سرشناس اسلام آباد و رهبر جنبش تحفظ پشتون های آنسوی خط دیورند شمرده می شد و با نگرش به این که باوجود کشته شدنش در پایتخت(اسلام آباد)، پولیس تا حال در رابطه با دستگیری عاملین حمله بر وی اقدام محسوسی انجام نداده اند، در حلقات سیاسی و رسانه یی پاکستان این گمانه زنی ها هم گشت دارد که ترور ” گیله من” در اصل یک ترور پلان شده از جانب حلقات استخباراتی اسلام آباد بود تا به این گونه از یکسو یک تن از مخالفین عمده خود را از بین برده و از سوی دیگر رفیق راهش(رهبر تحریک تحفظ پشتون های آنسوی خط دیورند) را تنها بسازند.

از جانب دیگر، مرگ آقای “گیله من” که همیشه شعرهای وطن‌ پرستانه و انقلابی می سرود، باعث تجمع و واکنش‌های زیادی در داخل پاکستان و حتی افغانستان گردید، جنبش تحفظ پشتون‌ها که خود را مدافع حقوق پشتون‌ها در پاکستان می‌خواند، اعتراضاتی را در سراسر این کشور و حتی در سطح جهان در اعتراض به آنچه که آنها آن را حملات هدفمند به جامعه خود توصیف می‌کنند، سازماندهی کرد در حالی که این جنبش همچنین اقدامات دولت پاکستان در مناطق قبایلی و در کنار خط فرضی دیورند را همیشه به شدت محکوم کرده و عملیات‌های نظامی ارتش پاکستان در این مناطق را “نسل‌کشی” منظم توصیف می نماید.

با توجه به آنچه گفته آمدیم و با نگریستن به این که در مناطق قبایلی و در امتداد خط فرضی دیورند که مأوا و مسکن اصلی مخالفین سیاسی اسلام آباد همچو منظور پشتین و گیله من پشتین از یک سو و ساحه فعالیت مخالفین مسلح اسلام آباد از سوی دیگر پنداشته می شود، بعید نیست که ترور خاینانه گیله من پشتین هم از طرح های دستگاه استخباراتی پاکستان و ” آی-ایس-آی” باشد.

این فرضیه را از این لحاظ هم می توان قریب به یقین دانست که اداره استخبارات نظامی پاکستان که پس پرده اختیار همه سیاه و سفید آن کشور را در دست دارد و در مجموع حاکمان اسلام آباد، قبل از این نیز در بسا موارد به این گونه اقدامات دست یازیده است.همچنان تحریک طالبان پاکستان که درگیر مبارزه مسلحانه علیه رژیم اسلام آباد می باشد، با نشر اعلامیه، دست حکام اسلام آباد را در قضیه ترور و حذف فزیکی “گیله من” دخیل می داند و خواهان بازرسی عادلانه به این قضیه است.

از سوی دیگر این امر هم نباید فراموش گردد که حکام ضعف الاراده و اجنبی پرور در کشور های عقب مانده چون پاکستان و حتی افغانستان برای بقای قدرت کاذب و بی بقای خود از هیچ گونه جنایتی حتی قتل و آدم کشی احاد ملت های خود دریغ نمی ورزند، چنانچه مردم مظلوم افغانستان در زمان حضور نظامی بیش از پنجاه کشور در این جا و جمهوریت تحمیل شده آنان بر ملت ما، شاهد این گونه ماجرا ها بودند که نشانه گرفتن علماء، دانشمندان و منورین مختلف جامعه از سوی حلقات استخباراتی آن رژیم و به امر امرالله صالح معاون نخست ریاست آن زمان و تعمق اندکی در پس منظر آن، این حقیقت تلخ را به خوبی برملا می سازد.

وضعیت کنونی اسلام آباد و قضیه به قتل رسیدن “گیله من” که در روز های اخیر به وقوع پیوست می تواند شاهد خوبی بر این مدعای ما باشد، اما همان گونه که در کابل تجربه کردیم و آن گونه که سیر و روال نظام های دست نگر بیگانه در جهان است، سیلاب خون های به ناحق ریختانده شده، بالآخره کاخ ظلم و ستم را ویران خواهد کرد و آنگاه این چنین حکام سیه رو گردیده، روزگار شان تاریک خواهد شد.

اما ایکاش! حلقه های مستبد در دستگاه ارتش و حکومت اسلام آباد، این حقیقت تلخ را درک نمایند و بیش از این از ریختاندن خون های اتباع بیگناه خویش بپرهیزند، ورنه این را هم باید به خاطر بسپارند که خون های به ناحق ریخته شده روزی به سیل خروشانی مبدل گردیده، تاج و تخت آنها را هم به یغما خواهد بُرد. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس