معماری
خانه / ګهیځ نیوز / سیاست / حنیف اتمر: اشرف غنی قبل از سقوط کابل برنامه فرار از افغانستان را داشت

حنیف اتمر: اشرف غنی قبل از سقوط کابل برنامه فرار از افغانستان را داشت

کابل- (گهیځ نیوز-۱۱ عقرب):
محمد حنیف اتمر از چهره های سرشناس نظام قبلی در کشور، اشرف غنی رئیس جمهور وقت را متهم می کند که قبل از سقوط کابل بدست تحریک طالبان، برنامه فرار از افغانستان را داشت و ادعا می کند که پاسپورت غنی تا حال هم نزد وی است.
حنیف اتمر که در تحولات دو دهه اخیر کشور همیشه چهره مطرح و بر سر قدرت بوده، ضمن یک مصاحبه اختصاصی با “بی بی سی”،ادعا می کند که هم سیاسیون و رهبران نظام جمهوری، هم سران تحریک طالبان و هم متحدان افغانستان که به قول وی به دلیل منافع خود تصمیم عجولانه گرفتند، در سقوط نظام جمهوری مسؤول شمرده می شوند.
از دید آقای اتمر بازگشت به روند گفتگوهای دوحه و شروع گفتگوهای فراگیر برای یک نظام سیاسی جدید را حل بحران کنونی کشور است، تا نظام فراگیر و مورد قبول جامعه بین‌المللی در افغانستان حاکم گردد.
حنیف اتمر همچنان ادعا دارد که اشرف غنی از قبل برنامه فرار از افغانستان را داشت اما شخص خودش از این برنامه اطلاعی نداشت.
آقای اتمر همچنان ادعا دارد که در روز سقوط کابل به دست تحریک طالبان، آقای غنی از او خواست تا جهت دیدارش به ارگ برود اما وقتی او به ارگ رفته، رئیس‌جمهور در آنجا نبود و فرار کرده بود.
به قول آقای اتمر “پاسپورت‌های شان تاکنون نزد من باقی مانده است.”
این در حالیست که اشرف غنی اما در مصاحبه‌های پس از سقوط کابل گفته است که خارج شدن او از کابل «ناگهانی» بوده است و حتی فرصت جمع‌آوری وسایل خود را نداشته است.
آقای اتمر در مورد مورد طرحی که حرکت سیاسی جدید وی و دوستانش ارائه کرده اند، می گوید که آنها در پی اجرای توافقنامه دوحه اند که یکی از موارد آن ایجاد یک حکومت توافقی پس از مذاکرات بین‌الافغانی است.
وزیر خارجه حکومت اشرف غنی در خلال این مصاحبه مفصل خود از حکومت طالبان تقاضا دارد تا به قول وی “برای منافع خود و منافع افغانستان توافق قبلی صورت گرفته در دوحه را عملی کنند در غیر آن به قول هم خود را به مشکلات عظیم دچار می‌سازند و هم کشور را.
اتمر به همین گونه پیشنهادهای برخی از چهره‌های سیاسی مبنی بر تشکیل دولت فدرالی در افغانستان را به شدت رد نموده و آن را زمینه ساز حاکم‌شدن ملوک‌الطوایفی در کشور تلقی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس