معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / سخنگوی وزارت صنعت و تجارت: صادرات افغانستان در سال جاری خورشیدی به ۱.۹ میلیارد دلار رسید

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت: صادرات افغانستان در سال جاری خورشیدی به ۱.۹ میلیارد دلار رسید

کابل-ګهیځ نیوز( ۲۴ حوت ۱۴۰۱):
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت کشور می‌گوید که ارزش اجناس صادر شده از کشور در طول سال ۱۴۰۱ خورشیدی به بیش از ۱.۹ میلیارد دالر امریکایی می رسد.
آخند زاده عبدالسلام جواد،سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در یک صحبت اختصاصی با ګهیځ نیوز اظهار داشت که افغانستان طی سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات خود را نسبت به سال‌های گذشته به ثبت رسانده‌است.
آخند زاده جواد افزود که از اول حمل سال ۱۴۰۱ الی بیستم حوت این سال افغانستان به ارزش ۱.۹ میلیارد دالر امریکایی جنس به کشورهای منطقه، همسایه و جهان صادر کرده است و به قول وی احتمال می‌رود که این رقم تا پایان سال جاری به ۲ میلیارد دالر برسد.
موصوف همچنان اضافه کرد که تاجر و سرمایه داران کشور در حالی در ۱۱ ماه گذشته،به ارزش ۱.۹ میلیارد دالر اجناس را به خارج صادر کرده‌اند که این رقم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۵۰ و ۷۸۰ میلیون دالر بوده است.
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت همچنان تصریح کرد که عمده ترین اقلام صادراتی افغانستان را اشیای همچون زغال سنگ، میوه خشک و تازه، پنبه و سبزیجات تشکیل می دهد.
موصوف همچنین گفت که این اقلام صادراتی بیشتر به کشورهای چون پاکستان، هندوستان، ازبکستان، چین، ایران، تاجکستان، امارت متحده عربی، قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان صادر شده است.
از سوی دیگر برخی از بازرگانان کشور نیز می گویند که صادرات افغانستان به ویژه در بخش‌های معادن و زراعت در این اواخر رشد بی‌سابقه ای داشته است و این امر در بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
بر اساس این نظریات در زمان جمهوریت بیشتر به دلیل فساد و نبود امنیت، تاجران علاقمندی به سرمایه‌گذاری در کشور نداشتند و افغانستان کم‌ترین میزان صادرات را در بین کشورهای همسایه به خود اختصاص داده بود.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس