معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / سومین نشست دوحه و راه حل های مشکلات کشور به سطح جهانی!

سومین نشست دوحه و راه حل های مشکلات کشور به سطح جهانی!

به گزارش خبرگزاری ها، حکومت افغانستان پس از یک سلسله مشاورت ها و بحث ها تصمیم گرفته است تا در سومین نشست دوحه که قرار است کم و بیش یک هفته پس بتاریخ های دهم و یازدهم سرطان سال جاری خورشیدی در پایتخت کشور عربی قطر تحت اشراف سازمان ملل متحد برگزار گردد، اشتراک نماید.

در آستانه تدویر نشست دوحه “رزا اوتونبایوا” نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته است که نشست سوم دوحه در اصل یک “مکانیزم حیاتی” برای رسیدگی به مسائل مبرم و ضروری افغانستان است و مشارکت حکومت کنونی افغانستان در آن، به معنی مشروعیت بخشیدن به این حکومت یا”عادی‌ سازی” روابط با این حکومت نیست.

خانم “اوتونبایوا” که وضعیت افغانستان را در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن گزارش مفصلی شرح می داد گفت که آنها خواهان تعامل با حکومت کنونی افغانستان اند و به قول خانم مذکور، این تعامل وسیله‌ای برای تشویق سیاست‌هایی است که می‌تواند افغانستان را دوباره با جامعه جهانی پیوند دهد.

اگر نیک بنگریم در جار و جنجال نماینده گی از حکومت افغانستان در سومین نشست بین المللی دوحه، نه سازمان های جهانی و نه هم گروه های موجود افغانی در خارج از کشور که گاه از این گریبان سر می کشند و گاه به آن در سر می زنند، جزء حکومت کنونی افغانستان شاید کسی یا گروه دیگری را حقدار این ندانیم و با توجه به این که نظام کنونی افغانستان، با سلطه که بر افغانستان دارد از یک سو و با نگریستن به اوضاع آشفته و پیچیده کشور از سوی دیگری، می تواند از مردم و جامعه افغانستان در این نشست نماینده گی کند.

به همین مبنا است که اگر از نیک بنگریم با توجه به تسلط حکومت کنونی بر همه جغرافیایی کشور و همچنان باتوجه به تاریخ سیاهی که برخی گروه ها و احزاب افغانی گرد آمده در بیرون، طی مدت بیش از بیست سال دیموکراسی تحمیلی بر افغانستان، از همکاری با اشغالگران خارجی گرفته تا سهمگیری در کشتار هموطنان خود برای ارضای بیگانگان و سهم داشتن در قدرت، از خود بجا گذاشته اند، به صراحت می توان گفت که حکومت کنونی کشور برای تمثیل نماینده گی افغانستان در این ستیژهای جهانی، نسبت به سایرین مناسب تر و درست تر خواهد بود.

اما در کنار این، نیاز مبرم به این امر که حکومت کنونی افغانستان باید خواسته یا نا خواسته به یک سلسله اصلاحات و بهینه سازی ها در امور بپردازد و اصلاحاتی را چه در سطح داخل حکومت و چه هم برای تمثیل و نماینده گی از افغانستان در ستیژ های بین المللی در سیستم حکومتداری خود وارد آورد، بجای خود یک نکته ضروری و در خور توجه است که حکام کنونی افغانستان را به تعمق بیشتر در مسایل فرا می خواند.

از جانب دیگر یک موضوع در خور توجه برای همگان در این اواخر، شایعات و خبر های هم است که از بروز اختلافات در داخل صف تیم حاکم کنونی بر افغانستان صحبت می کند و بالآخره در سخنرانی روز عید سعید قربان که از جانب رهبر حکومت فعلی به نمازگزاران در کندهار ایراد شد، نیز اشاراتی به این موضوع صورت گرفت.

موضوع بروز اختلافات در صف داخلی حکومت ولو به هر دلیل و هر موجبی که باشد، بدون شک باعث ضعیف ساختن صف و همچنان ضعیف شدن موقف در این چنین برهه ی حساس می گردد که بذات خود می تواند چالش ها و مشکلاتی را نیز ببار بیاورد.

هر چند شایعات و آوازه ها در این مورد از مدت زمان زیادی به این سو بین مردم و حلقات مختلف سیاسی و اجتماعی گردش می کرد اما سخنان اخیر رهبر حکومت فعلی افغانستان که در روز عید سعید قربان و در کندهار مرکز روایتی تیم حاکم کنونی بر افغانستان، بر شایعات و اطلاعاتی از این قبیل مهر صحت گذاشت که بذات خود در آستانه برگزاری سومین نشست بین المللی دوحه برای افغانستان، صاحب نظران آن را به فال نیک نه گرفته و آن را خوشایند نمی دانند.

باتوجه به آنچه گفته آمدیم نباید فراموش کرد که دشمنان و دوستان زیادی منتظر نشسته اند تا رخنه یی در صف مستحکم حکومت مرکزی کشور وارد سازند و همچو دوره های قبلی حکمروایی های مختلفی را در خاک این کشور رونق بدهند و همچو بیش از بیست سال حاکمیتی بنام ” جمهوریت” در این دیار، مردم ما را دچار تشتت و پراگنده گی سازند.

از همین رو است که با توجه به برگزاری سومین نشست  دوحه در رابطه با افغانستان و تصمیم حکومت کنونی افغانستان برای اشتراک در این نشست، بهتر است از بروز تنش ها و اختلافات داخلی تا حد ممکن اجتناب نموده، وحدت صف و اتحاد و اتفاق در این گونه نشست ها را حفظ نماییم. که اگر چنین نشود، دشمنان در کمین نشسته باز هم از فرصت سود جسته و با استفاده از فرصت بدست آمده، به آرزو ها و امیال شان که کم از کم ما آن را به نفع این کشور و این ملت نمی دانیم، خواهند رسید. والسلامـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس