معماری
خانه / ادب و هنر / شهيد گهيځ: چهره‌ی تابناک انقلاب

شهيد گهيځ: چهره‌ی تابناک انقلاب

انجنير غلام حبيب شهيد

الحاج شهید منهاج الدین گهیځ، صاحب امتیاز و مؤسس جریده‌ی وزین و انقلابی نهضت اسلامی (گهیځ) شخصیت فاضل و نویسنده متعهد و مجاهد، در شرایطی قد بر افراشت و با قلمش در راه تنویر جامعه و معرفی اسلام اصیل و پخش و نشر جهانبینی مبارک آن شروع به کار و مبارزه کرد که دشمنان اسلام بدست‌یاری رژیم لیبرال شاهی، در گوشه و اکناف کشور فعالیت‌های ضد اسلامی شانرا در رابطه با پخش افکار و مکاتب غیر اسلامی و ضد بشری گسترش داده و اکثر آنانی که با داشتن القاب بلند و بالا توقع حرکت و مبارزه از ایشان می‌رفت در خواب عمیق غفلت فرو رفته بودند.

شهید گهیځ با نشر و پخش هفته نامه‌ (گهیځ) در واقع ارگان نشراتی را برای نهضت اسلامی افغانستان، اساس گذاشت، تا نخبگان و نظریه پردازان نهضت جوان اسلامی افغانستان از آن طریق اهداف و مرام پاک شان را به مردم کشور خود برسانند.

نویسنده‌ی بزرگ نهضت اسلامی افغانستان شهید (گهیځ) از جمله آن مبارزین مسلمانی بود که با عزم و اراده‌ی راسخ و ایمان پا برجا به حمایت از اساسات دین مبین اسلام برخاست و با تأسیس جریده‌ی (گهیځ) در طارم انقلاب اسلامی کشور چون یک ستاره‌ی درخشان و ساطع طلوع نمود. (گهیځ شهید) با نشر این جریده‌ی انقلابی سد مستحکمی در برابر پلان‌های شوم استعماری و استثماری نیروهای الحادی و مکاتب شیطانی وقت ایجاد نموده بود.

(جریدۀگهیځ) ناشر اندیشه‌های نجات آفرین اسلام، با بلند نمودن صدای (آخرت، حریت، مساوات و عدالت) در مطبوعات کشور، انقلاب به میان آورد. در شرایط حساس و سرنوشت ساز که مبارزات خیابانی مسلمانان و گروه‌های الحادی از خلق و پرچم و شعله گرفته تا ستم و افغان ملت رو به اوج گیری گذاشته بود؛ به همت بزرگمرد (گهیځ) این جریده سترگ زیور چاپ یافت.

در آن‌ زمان نیروهای غیر اسلامی به کمک و مساعدت رژیم شاهی تلاش این را داشتند تا ملت را اغفال نموده بر رسالت ایمانی و اسلامی اش خاک بپاشد و صرف در دایره های نماز و روزه محصور باقی ماند. رژیم شاهی محافظه کار، به اشاره کشورهای الحادی و مکاتب دهری وابسته به استعمار برای حفظ تاج و تختش همواره در تلاش بود تا اسلام را از سیاست که جزء انکار ناپذیر آن است برای مردم کم سواد و بی سواد ما با استفاده از ذرایع مطبوعاتی و نشراتی خود و احزاب الحادی کشور جدا و نا آشنا معرفی کند تا اینگونه، جلو مبارزات مسلمانان را به آسانی سد شود.

ولی جریده‌ی اسلامی (گهیځ) همه توطئه های رژیم و همدستانش را نقش بر آب نموده به صورت خیلی ها واضح، افکار اصیل اسلامی را بدست نشر سپرده و مردم مسلمان ما را به همدستی و آگاهی درست از اسلام و قیام علیه ظلم و استبداد و لادینی و فحاشی ترغیب و تشویق می‌نمود.

جریده اسلامی (گهیځ) در قسمت فوقانی صفحه‌ی نخستش

 

 بنام (زمونږ شعار) با خط درشت مینوشت:

(ما به این ایمان داریم که تعلیمات اسلام  نسبت به همه مسلکها و مفکوره های اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی، کامل و برای بشر مفید است و در عین حال ما به ملت خود نیز ارج قایل هستیم . ملت ما آن وقت به خوشبختی و سعادت میرسد که پابند اوامر اسلامی بوده و به ملت خود به چشم احترام بنگرد)

(گهیځ) در نشرات چند ساله‌اش در واقع به مثابه‌ی زبان گویای نهضت اسلامی در تنویر، بیداری و آگاهی جامعه، نقش فعالی را ایفا نمود. عناوین و سر خط‌های زرین (گهیځ) تا هنوز نقش دلها است:

(برای آنهایی که تشنه‌ی حقیقت اند)

(جمعیت اخوان المسلمین)

(داشتن تفسیر قرآن در خانه و مطالعه روزمره‌ی آن ضروری است)

(اسلامي نړۍ)

(زن در اسلام)

(کمونیزم چیست؟)

(ارتداد، خطرناکترین مکروب جامعه اسلامی)

(روشنفکر کیست و منحرف کی؟)

(ارتجاع ) در ساحه‌ی انسانیت)

(وقتیکه ناقوس کلیسا به صدا می‌آید)

(د روبل استعمار)

(مرتجع و مترقی)

شهید منهاج الدین گهیځ، شخصیت بزرگوار و مبارز، در تاریخ اسلامی کشور ما بوده و مردم مسلمان ما هیچگاهی خدمات این بزرگمرد مجاهد را فراموش نمی‌کنند.

این شخصیت مجاهد که آرمان و آرزویش تحقق حکومت اسلامی و اعلای کلمه حق و عدالت و اخوت و مساوات و حریت بود و آرزو داشت اخلافش این امید را جامعه عمل بپوشاند با تقدیم سر و جانش در پای این امید والا و سترگ که به یقین آرزوی بر آورده ناشده همه مان است، بار گران این رسالت را بدوش ما سپرد و به دار البقاء پیوست. روحش شاد و راهش پر رهرو صادق باد.

مؤسس، مدیر مسؤول و صاحب امتیاز جریده‌ی (گهیځ) مرحوم الحاج منهاج الدین گهیځ شب جمعه شانزدهم سنبله سال ۱۳۵۱ هـ ش در منزل شخصی‌اش واقع شهر کابل، در حالیکه با چند تن از مهمانانش نشسته بود مورد هجوم وحشیانه چند تن از پلید ترین چهره‌های استعمار قرار گرفته، خود با یک تن از مهمانانش به مقام رفیع شهادت نایل آمدند.

ما در حالیکه یاد این بزرگمرد تاریخ کشور را گرامی میداریم، به بزرگانی که زمانی در همین جریده اسلامی و انقلابی مضمون می نوشتند و قلم فرسایی نموده برای ملت وعده حکومت اسلامی، حکومت حق و عدل و قسط را میدادند، به عرض میرسانیم که به پاس خدا و خون شهدای عزیزی همچو:

گهیځ، استاد غلام محمد نیازی، استاد عبدالرحیم نیازی، انجنیر حبیب الرحمن و دیگر پیشگامان نهضت که خون‌های پاک شان را در این راه ریختاندند، با ایثار و گذشت در برابر یکدیگر، به دشمنان ملت و کمونیستان خون آشام و غرب زده‌های لادین اجازه ندهند که بر سر نوشت مردم مظلوم و مسلمان ما حاکم شوند.

مأخذ:  جریده پیغام، شماره: ۲۰، سال اول، ۲۲ سنبله – ۶ میزان ۱۳۷۳هـ ش، ص: ۲٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس