معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / قطع آموزش دختران بالاتر از ده سال؛ ضربه دیگری بر نیم پیکر جامعه افغانی!

قطع آموزش دختران بالاتر از ده سال؛ ضربه دیگری بر نیم پیکر جامعه افغانی!

رسانه های غربی اواخر هفته گذشته گزارش های رسماً تأیید ناشده ای را به نشر رساند که گویا حکومت محلی در ولایت مرکزی غزنی افغانستان، به نهاد های آموزشی و مکاتب امر نموده اند تا به دختران بالاتر از ده سال اجازه ندهند که به مکاتب و آموزشگاه ها بروند و به این ترتیب تشویش و اضطراب دیگری را در بین نیم پیکر جامعه افغانی، نه تنها در ولایت غزنی بلکه در سراسر افغانستان بوجود آورده اند.
این منابع خبری همچنان می گویند که مسئولان ریاست معارف غزنی به مدیران مکاتب و کورس ‌های آموزشی کوتاه مدت امر نموده اند که دختران بالاتر از ده ساله اجازه تحصیل در مکاتب ابتدایی را ندارند.
به همین گونه در برخی ولایات دیگر مسؤولین نهاد های کمک‌ رسان غیر دولتی که در حوزه تعلیم و تربیه کار می کنند، به شرط عدم افشای هویت شان به رسانه های غربی گفتند که چنین توصیه‌ها و دستوراتی در مورد صنوف سواد آموزی نیز صادر شده است.
همچنان در عده ی از ولایات دیگر گفته شده که مقام‌های محلی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، اقدام به تفکیک دختران براساس سن کرده‌اند و از مدیران مکاتب دخترانه خواسته‌اند تا متعلمین اناث بالاتر از کلاس سوم را از مکاتب رخصت و بدون دلیل آنها را به خانه بفرستند.
این در حالیست که یک تن از تحلیلگران سیاسی که به حمایت از حکومت فعلی در رسانه ها شهرت دارد، در یک برنامه تلویزیونی برعکس این موضوع گفته است که حکومت فعلی در چشن تجلیل از دومین سالروز پیروزی خود شاید بازگشایی نهاد های تعلیمی و تحصیلی دخترانه را اعلام کند اما با توجه به جدیت موضوع و آشکار نبودن موقف حکومت در این رابطه، مردم اعتماد زیادی بر این پیش بینی تحلیلگر تلویزیونی مزبور ندارند و منتظر شنیدن اعلان رسمی در این رابطه اند.
همچنان واقعه ی که برخی رسانه های غربی از آن در ولایت غزنی یاد آوری نموده اند در ظاهر امر چنین می نماید که یک اقدام محلی و به ذوق مسؤولین ولایتی بوده است و شاید مقامات مرکزی از آن تا حال مطلع نبوده و در مورد انگیزه ها و انعکاسات آن معلومات نداشته باشند.
واقعیت این است که مسدود ماندن دروازه های کسب علم و دانش به روی دختران این سرزمین طی دوسال گذشته باعث افزایش نگرانی و دلهره در بین قشر اناث این کشور که بیش از نیم نفوس جامعه را تشکیل می دهد، گردیده است و لازم است تا حکومت مرکزی با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع، در راستای بازگشایی مراکز تعلیمی و تحصیلی دخترانه در این کشور با توجه جدی به موضوع حجاب و نصاب تعلیمی آنها گام برداشته به نگرانی ها و تشویش های موجود در این راستا نکته پایان بگذارد.
بدون شک موضوع تعلیم و تحصیل دختران یکی از موضوعات حساسی است که اکثریت دُول جهان در مورد آن سر و صدا بلند کرده و خواهان گشوده شدن مکاتب و آموزشگاه های اناثیه در افغانستان اند. از سوی دیگر در سطح داخلی کشور هم تنها دختران و زنان نیستند که از این ناحیه نگرانی دارند و چشم به راه بازگشایی مکاتب و مراکز تحصیلی دخترانه در کشور می باشند بلکه این موضوع هم اکنون به یک نگرانی عمومی و ملی مبدل شده است.
آن گونه که دیده می شود اکثریت اتباع کشور اعم از زن و مرد این جامعه و حتی اراکین بلند پایه حکومت کنونی نیز خواستار بازگشایی مراکز تعلیمی و تحصیلی دخترانه در سراسر کشور اند و در این رابطه همیشه وقت صدای خود را بلند نموده اند.
چنانچه مولوی شیر محمد عباس ستانکزی معین امور سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست فعلی، یکی از همین شخصیت های است که همیشه در حمایت از تعلیم و تحصیل دختران این وطن صدای خود را بلند نموده و بر ضرورت بازگشایی مراکز تعلیمی و تحصیلی دختران تأکید ورزیده است.
برعلاوه شخصیت های داخلی و مقامات حکومتی در داخل، عده ی زیادی از سران دولت های خارجی و مقامات کشور های دور و نزدیک جهان نیز از این بابت بر حکومت کنونی افغانستان انتقاد دارند و خواهان حل این معضل می باشند.
همان گونه که رسانه های ملی و بین المللی گزارش داده اند یکی از موضوعات مهم در آجندای مذاکرات بین تیم دولت کنونی افغانستان و مقامات امریکایی نیز همین موضوع بازگشایی مکاتب و مراکز تعلیمی دخترانه در افغانستان بود که هر دو جانب روی آن بحث های طولانی داشتند.
بدون شک محروم کردن بیش از نیم نفوس کشور از حق تعلیم و تحصیل شان، آن هم در وضعیتی که امروز جهان از علم و تکنالوژی در آن بسر می برد، عقده ها و تنش های زیادی را در داخل کشور دامن خواهد زد که بعد اثرات زیانبار آن سالهای سال گریبان گیر جامعه و مردم ما خواهد بود.
با توجه به این همه و با در نظرداشت این که گذشت دو سال در این مورد پیامد های ناگواری زیادی از خود چه در سطح ملی و چه بین المللی بجا گذاشته است چه بهتر که مقامات مسؤول در این راستا گام های هدفمندی بردارند و به این معضل بزرگ ملی و بین المللی نکته پایان بگذارند. و ما علیناالی البلاغ
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس