معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / ماین ها و مواد منفجر ناشده؛ مصیبتی که هنوز هم گریبانگیر مردم کشور است!

ماین ها و مواد منفجر ناشده؛ مصیبتی که هنوز هم گریبانگیر مردم کشور است!

به اساس گزارش رسانه های محلی، چهار تن از اهالی ولایت زابل در جنوب غرب کشور دو روز قبل بر اثر تصادف تراکتور حامل شان با یک ماینی که از مدت نا معلومی در زمین های زراعتی کاشته شده بود، کشته و مجروح گردیدند.
این چند تن از اهالی مظلوم ولسوالی شاه جوی ولایت زابل، نه نخستین قربانیان ماین ها و مواد انفجاری بجا مانده از چهار دهه جنگ و کشت و خون در این سرزمین بودند و نه هم شاید آخرین آن باشند. ماین ها و مواد منفجر ناشده به حیث یک سوغات نا میمون بیش از چهار دهه جنگ و خون ریزی در افغانستان، سالهاست که از مردم ما قربانی می گیرد و هیچ معلوم نیست این سلسله بدبختی تا چه هنگام دیگر در این کشور نگون بخت به همین گونه جریان خواهد داشت.
به یقین می توان گفت که بیش از چهار دهه جنگ و خون ریزی مسلسل در این سرزمین که از کودتای شوم کمونیستی هفت ثور ۱۳۵۷ خورشیدی آغاز شد و پس از شکست ارتش سرخ و بیرون شدن آنان از خاک میهن ما، با تداوم سلسله جنگ های داخلی و خانه جنگی ها و سپس هم با تجاوز بی شرمانه نظامی بیش از پنجاه کشور جهان به سرگردگی امپریالیزم سیاه امریکا ادامه یافت، بسا از تحفه های از این گونه برای این کشور و اتباع مظلوم آن بجا گذاشت.
یکی از همین سوغات های نامیمون و ناخوشایند که تا هنوز و این لحظه هم از مردم این سرزمین قربانی می گیرد، همین ماین ها و مواد منفجر ناشده است که در اطراف و اکناف این کشور باقی مانده وهمه روزه تعدادی را به شمول اطفال، زنان و موسفیدان این میهن به کام مرگ فرو می برد یا آنها را برای همه عمر معیوب و معلول می سازد.
طبق گزارشی که در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شد، انفجار ماین‌های زمینی در مجموع بیش از ۵۵۰۰ نفر در سطح جهان تلفات داشته است و افغانستان هم با ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد از این تلفات، در جمع کشورهایی بود که بلند ترین رقم تلفات ماین‌ها را با خود داشته است.
این تنها افغانستان هم نیست که تا هنوز از انفجار ماین ها و مواد منفجر ناشده رنج می برد بلکه به اساس راپور رسانه ها، گزارش سال ۲۰۲۲ نظارت بر ماین‌های زمینی برای هفتمین سال متوالی از رقم بلند تلفات ماین های زمینی خبر می دهد که براساس گزارش منتشره در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۵۵۴۴ تن در نتیجه انفجار ماین‌ها و مواد منفجر ناشده که از جنگ ها باقی مانده اند، کشته و زخمی شده اند و از این جمله، ۲۱۸۱ تن آن کشته شده اند و سه چهارم قربانیان هم اتباع غیر نظامی و تقریباً ۱۷۰۰ تن از این جمله کودک بوده اند.
با توجه به آمار و ارقام منتشره مشاهده می شود که بسا از کشور های دنیا به شمول افغانستان که از سالیان متمادی در حال جنگ و کشت و خون قرار دارند، در عصر تکنالوژی و پیشرفت هم از قربانی فراگیراتباع خویش توسط ماین ها و مواد منفجر ناشده، رنج می برند و هنوز هم مردم مظلوم این کشور ها به شمول افغانستان، قربانی ماین ها و مواد منفجر ناشده اند.
چنانچه چندی قبل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان نیز اعلام کرد که هزاران نفر در این کشور هر سال قربانی ماین و مواد منفجر ناشده می گردند و تأکید داشت که پاکسازی مواد منفجر ناشده و انواع ماین‌هایی که از سال‌های تجاوز ارتش شوروی سابق و سپس ارتش ائتلاف نامیمون جهانی به رهبری امریکا در افغانستان مانده ‌اند، امر ضروری پنداشته می شود، چون انفجار این ماین‌ها و مواد منفجر ناشده در مناطق مختلف افغانستان همواره از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.
افغانستان بخت برگشته در آخرین مورد هم هنگام خروج نیرو های متجاوز امریکایی و متحدان غربی آن از پایگاه های نظامی شان در افغانستان شاهد ماین گذاری های گسترده در آن پایگاه ها بود که می توان آن را آخرین تحفه نامیمون اشغالگران برای مردم مظلوم افغانستان دانست.
به اساس یک سروی که چند سال قبل صورت گرفته بود گفته شده بود که در نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع از خاک افغانستان انواع ماین و مهمات منفجر نشده کاشت گردیده است و همچنان به اساس آمار منتشره از سوی یک خبر گزاری ایرانی، قبل از سقوط جمهوریت ماهانه حدود ۱۲۰ تن از اتباع بیگناه افغانستان بر اثر انفجار ماین ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان کشته و یا زخمی می‌شدند و این همه نتیجه جنگ تحمیلی کشور های بر افغانستان است که امروز هم سنگ دفاع از حقوق بشری را در جهان بر سینه می کوبند.
افغانستان و کشور های فقیر جهان عموماً به این گونه هزینه جنگی را می پردازند که نه در آغاز آن دخلی داشتند و نه توان پایان دادن به آن را دارند؛ اما شور بختانه قربانیان این سلسله جنگ های نا میمون مردم این سرزمین اند و اتباع مظلوم این کشور ها قیمت آن را می پردازند.
با توجه به این همه و آنچه گفته آمدیم باید مردم ما درک کنند که جنگ های تحمیلی بیگانگان که در سرزمین و خاک آنها راه اندازی می شود، جز کشت و خون و جز بدبختی و فلاکت سوغات دیگری برای این کشور و این مردم ندارد و هیچ کشور بیگانه، چه همسایه و نزدیک و چه دور و فرا تر از منطقه، دردی را از درد های این مردم مداوا نمی کند.
“پایان”
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس