معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / مشکلات ترافیکی در جاده های پایتخت؛ چه کسی مسؤول است؟

مشکلات ترافیکی در جاده های پایتخت؛ چه کسی مسؤول است؟

گزارشگر : نثار احمد عزیزی

آن گونه که مشاهده می شود از آغاز قرن بیست میلادی به اینسو نقش موتر و وسایل ترانسپورتی در جهان مهم شده است هر چند این نقش در حال حاضر بحث برانگیز نیز بوده است، اما با آن هم موتر و وسایط نقلیه در سراسر جهان به کثرت مورد استفاده قرار می گیرند و در اکثریت کشور ها به حیث محبوب ترین وسیله حمل و نقل شناخته می شوند.

از سوی دیگر هر آن چیزی که به بازار عرضه می گردد در ذات خود اثرات مثبت و منفی نیز با خود همراه می داشته باشد، به همین دلیل است که می گوییم موتر های که در عصر امروز انسان ها از آن استفاده می کنند، تأثیرات مثبت در زنده‌گی و جامعه بشری دارند اما برخی تأثیرات منفی آن بر زنده‌گی روزمره ما نیز قابل چشم پوشی نیست.

چنانچه با ازدیاد ترافیک و تردد روز افزون وسیله های نقلیه از یک سو باعث آلوده‌گی هوا شده و از سوی دیگر باعث بروز حوادث روز افزون ترافیکی در کشور ما نیز گردیده است و این مشکل تنها در کشور ما نه بلکه در اکثریت کشور های دیگر جهان، به خصوص کشور های عقب مانده یا روبه پیشرفت به ملاحظه می رسد.

 

عمده ترین مشکلات ترافیکی در جاده های ما:

هر چند گجانیدن تمام مشکلات ترافیکی موجود در کشور و بحث روی ابعاد مختلف این موضوع در این چند سطر شاید امکان پذیر نباشد اما در این جا روی برخی مشکلات ترافیکی موجود در جاده های ما و یافتن راه حل برای ازدحام در جاده ها و جلوگیری از حادثات روز افزون ترافیکی بحث خواهیم نمود.

ازدحام ترافیکی در شهر کابل یکی‌ از چالش‌های عمده و اساسی شهروندان پایتخت می باشد، مشکلی که از سالیان متمادی به این سو نه در دور جمهوریت و نه در حاکمیت امارت اسلامی راه حل آن بدست آمد. چنانچه یکی از مشکلات عمده باشنده‌گان کابل ازدحام بیش از حد ترافیک در جاده های کوچک و بزرگ این شهر می باشد که از سالیان متمادی با این مشکل سردچار هستیم.

چنانچه عبدالصمد حکیمی باشنده شهر کابل از ازدحام ترافیکی در جاده های شهر کابل شکایت داشته می گوید: ” از دست بیروبار موتر ها و راه بندی ما نمی توانیم به مقصد خود به وقت معیین برسیم، وقتی در خانواده یکی مریض می شود ما از دست بیروبار موتر ها و راه بندی از راه های عمومی به وقت مریض خود را به شفاخانه رسانده نمی توانیم بناً مجبور می شویم تا از راه های بدیل که راه های فرعی کوچه و پس کوچه می باشد، مریض خود را به شفاخانه برسانیم.”

در همین حال “عبدالودود خیرخواه” مدیر پلان و احصائيه ریاست عمومی پولیس ترافیک علت ازدحام و تردد بیش از حد در جاده های کابل را کم عرض بودن جاده ها که ظرفیت تعداد فعلی تردد ترافیک را ندارد، موجودیت کراچی ها و دست فروشان در کنار جاده ها، تردد بیش از حد ترافیک در جاده های کم عرض، توقف بیجای وسایل نقلیه در کنار سرک های عمومی و برخی عوامل دیگر را باعث ازدحام در جاده های شهر کابل تلقی می کند.

در همین حال شهروندان کابل می گویند که در سال های گذشته نزدیک، یکی از علت های ازدحام در جاده های کابل زیاد بودن دست فروشان در جاده های کابل نیز بود، اما با آنکه از سوی حکومت فعلی برای دست فروشان برخی اماکن مشخص شده است، با آن هم تغییرات چشمگیری در کاهش ازدحام ترافیکی در پایتخت رونما نگردیده است. از این مشکلات ازدحام ترافیکی نه تنها ساکنان عادی و شغل داران کابل شکایت دارند، بلکه راننده‌گان تکسی ها و عراده جات نیز با این مشکل روبرو هستند.

 

دلایل ازدحام بیش از حد در جاده های کابل:

جاوید یکی از راننده گان تکسی در شهر کابل از ازدحام بیش از حد در جاده های شهر کابل شکایت دارد و علت ازدحام ترافیکی در شهر کابل را گشت و گذار موتر های کلان باربری از طرف روز در شهر می داند و می گوید: “علت ازدحام در سرک های شهر کابل رفت و آمد بیش از اندازه موتر های باربری و خلاف خط سیر در شهر کابل می باشد.” جاوید راه حل پایان دادن ازدحامات در شهر و راه حل این مشکل را تطبیق قوانین ترافیکی بالای وسایط نقلیه و تنظیم کردن خط سیر ها در شهر و کشور می دانند.

اما عبدالصمد حکیمی باشنده دیگر شهر کابل علت ازدحام در این شهر را گشت و گذار و کار کردن با موتر های غیر تکسی و شخصی در داخل جاده های شهر می داند.

این در حالیست که مسؤولین ریاست شاروالی کابل می گویند که در عرصه عملی ساختن ماستر پلان شهری اقدامات جدی را به پیش گرفته اند که در این ماستر پلان شهری، بزرگ سازی شماری از جاده های پر ازدحام نیز شامل می باشد که باشنده گان کابل از تطبیق این پروژه اظهار خوشی می نمایند.

از سوی هم “عبدالله مموزی” مسؤول یکی از نماینده‌گی های مرکز دریوری و تخنیکی مموزی در کابل علت های ازدحام در شهر کابل را نبود علایم و تأسیسات ترافیکی و یا غیر فعال بودن آن، گشت و گذار وسایط خلاف خط السیر ترافیکی می داند. با سر درگُمی شهروندان کابل از موجودیت ازدحام بیش از حد در پایتخت، راننده‌‌گان تکسی نیز از مشکلات و چالش های موجوده در این ولایت می‌نالد.

چنانچه یک مجموعه از تکسی ران های شهر کابل می گویند: بی احتیاطی راننده‌گان تکسی در برابر عابرین پیاده جاده ها، رسیده‌گی به مشکلات ترافیکی و یا تطبیق قوانین ترافیک در جامعه در کنار ازدحام ترافیکی بیش از حد در شهر کابل؛ از مسایلی اند که باعث بروز حوادث و مشکلات در جاده ها و حتی شاهراه ها شده است.

 

دلایل عمده بی نظمی ترافیکی و حوادث در جاده های ما:

بدون شک سالیان متمادی جنگ در افغانستان، نیز باعث شده تا مردم و راننده گان ما نسبت به مراعات قوانین ترافیکی بی اعتناء گردند و این امر هم باعث می شود که حتی تا امروز با آن که جنگ در کشور فروکش کرده، اما بازهم جوانان و نوجوانان ما همه روزه در حادثات ترافیکی جان های خویش را از دست میدهند و یا کم از کم به شدت مجروح شوند.

میلاد یکی از راننده‌گان تکسی در شهر کابل که از چندین سال بدینسو مشغول راننده‌گی در شهر کابل می باشد به این باور است ک مشکلات و چالش های موجوده در جاده های پایتخت روز به روز افزایش می یابد.

وی همچنان شکایت داشته می گوید: “بنابر خراب بودن راه ها من نمی توانم مسافرین را به وقت به مکانی که میخواهند برسانم، و از سرک های که در کابل ساخته شده است زمان کمی میگزرد اما در این مدت زمان کم، تمام سرک ها خراب شده است که این همه باعث حادثات ترافیکی نیز می شود.”

میلاد همچنان علت خراب شدن جاده های کابل را کار کرد غیر معیاری و خراب شرکت های ساخت و ساز جاده و بی توجهی مسؤولین و عبور و مرور موتر های باربری با تناژ بیش از حد، از جاده های کابل می خواند.

این راننده تکسی یکی از علت های مهم دیگر ازدحام ترافیک و حادثات ترافیکی در شهر کابل را کم عرض بودن جاده ها نیز میداند و می افزاید: “شرکت ها و انجینیران که در نقشه کشی و ساختن این سرک ها کار می کردند به کیفیت و کم بودن عرض این سرک ها توجه خاصی نکرده اند و از هر نگاه ساخت این سرک ها معیاری و ستندرد نیستند.”

اما عبدالله مموزی که مسؤولیت یک مرکز آموزش راننده گی به شهروندان را بدوش دارد، علت حادثات ترافیکی در کشور چیز دیگری بیان می کند و می گوید: “علت حادثات ترافیکی عدم آگاهی راننده و مردم عوام هر دو می باشد.”

 

پس چه باید کرد؟

در رابطه به جلوگیری از حادثات ترافیکی، ریاست پولیس ترافیک پلان های را روی دست گرفته است که با منظوری این پلان ها از سوی مرجع مربوطه، به قول مسؤولین ترافیک سطح ازدحام و حادثات ترافیکی در شهر کابل کاهش خواهد یافت. عبدالودود خیرخواه مدیر پلان و احصائیه ریاست عمومی پولیس ترافیک در این رابطه می گوید: “ریاست پولیس ترافیک پلان مصؤونیت جاده ها و استراتیژی جاده را ترتیب کرده و به همه حوزه های مراقبتی آن را ارسال کرده است و به اساس گفته وی همچنان طرح استراتیژی جلوگیری از حادثات ترافیک را ترتیب کرده و به مقام وزارت داخله فرستاده است که با تطبیق این پلان ها تا حد زیادی مشکلات ترافیکی در شهر حل خواهد یافت.”

آقای مموزی همچنان می گوید که باید برای جلوگیری از حادثات ترافیکی راننده‌گان و مردم عوام قوانین راننده‌گی و عبور از جاده ها را درست بدانند و از طرف مرجع مربوطه باید قاعده رفتار در ترافیک جاده ها ترتیب شود، لوحه ها و سیگنال های برقی ترافیکی باید کنار جاده نصب شود و خط السیر توسط خطوط متقاطع و غیر متقاطع منظم شوند.

قابل یاد آوری است که در کنار ازدحام ترافیکی در جهان، سازمان جهانی صحت از افزایش مرگ و میر در حادثات ترافیکی در سراسر جهان نگرانی خویش را اظهار نمود. طبق گزارش قبلی سازمان جهانی صحت در هر یک ثانیه یک فرد به اثر حادثات ترافیکی در جهان جان خود را از دست می دهد.

همزمان با نگرانی سازمان جهانی صحت باشنده‌گان کابل نیز از افزایش حادثات ترافیکی در این ولایت نگرانی و شکایت دارند و در حال حاضر سالانه تعداد زیادی هموطنان ما جان های شان را در حادثات ترافیکی از دست می دهند.برای همین است که آگاهان امور باور دارند که باید ازدحام در جاده های پایتخت کاهش یابد، ایستگاه های مشخصی را برای موتر های نواحی تعیین گردد، برای دست فروشان نیز در هر ناحیه محل مشخصی تعیین گردد و با متخلفین قوانین ترافیکی برخورد قانونی صورت گیرد.آگاهان امید می برند که پس از مراعات قوانین ترافیکی و قوانین تردد در جاده ها و در نظر گرفته شدن این نکات مشکلات و ازدحام بیجای ترافیکی در شهر کابل، کاهش یابد. “پایان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس