معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / مکثی بر تصمیم استرالیا در مورد لغو بازی “کرکت” با افغانستان!!

مکثی بر تصمیم استرالیا در مورد لغو بازی “کرکت” با افغانستان!!

در این اواخر که میدان بازی های ورزشی همزمان با میدان سیاست یکجا گرم است، تصمیم حکومت استرالیا مبنی بر لغو یک طرفه بازی های کرکت با تیم افغانستان که قرار بود در ماه مارچ سال جاری میلادی در امارات متحده عربی برگزار گردد، خبر ساز شده و طبق معمول هر واقعه و خبر دیگر عکس العمل های زیادی در رسانه های داخلی و خارجی را بر انگیخته است.
طبق معمول هر خبر دیگر، انعکاس این خبر در رسانه ها هم عکس العمل های مثبت و منفی زیادی را بر انگیخت و تبصره های زیادی را به خصوص در رسانه های اجتماعی دامن زد که انعکاس همه آن از توان این سطور و همچنان از دایره این بحث خارج است.
اما آنچه در این میان می تواند قابل بحث باشد و لزوم اندک تبصره بر آن دیده می شود، اقدام عجیب و غریب استرالیا و عکس العمل برخی افغان نما ها است که به زعم خود شان قصد دارند با این اقدام بی سر و پای خود با دختران مظلوم افغانستان، که بنا بر دلایلی از درس و تعلیم منع شده اند و به اصطلاح برخی حقوق شان سلب گردیده است، ابراز همجهتی و همدردی نمایند.
در این امر که بستن در مکاتب و دانشگاه ها بروی طبقه اناث کشور، امریست غیر مناسب و نا مطلوب هیچ جای شکی وجود ندارد، اما این که کشور های غربی و از آن جمله استرالیا و همزمان با آن برخی شخصیت های افغان، با بهانه ساختن مسدود بودن مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران این میهن، از اقدام استرالیا مبنی بر تحریم بازی کرکت را با تیم افغانستان حمایت می کنند خیلی جالب و حیرت آور است!
در این میان دلچسپ تر و حیرت آفرین تر نظریات برخی از سران حکومت پیشین کشور و از آن جمله نظریات آقای امر الله صالح معاون آقای غنی است که با تاخت و تاز به اعضای تیم عقده های درونی اش را بر ملا ساخته است.
آقای صالح با همان کرکتر قلدرانه خویش که خاصه خدادادش شمرده می شود، در صفحه فیس بوک خود، عقده هایش را برملا می سازد و ضمن توجیه این طرز دید خود می نویسد: “تحریم همیشه گی و یا مؤقتی این تیم در بازی های خارجی یک گام مثبت و با مفهوم است تا اینها بدانند که ارزش های انسانی و شرافت مسلکی مقدم تر از هرچیز دیگر است.”
این که اقدام استرالیا مبنی بر تحریم بازی کرکت با تیم افغانستان تا چه حد معقول و یا چه اندازه غیر عاقلانه بحثی است مجزا، ولی عکس العمل مقامات پیشین کشور و دعوا داران جمهوریت در این مورد، امری است جالب و عجیب!
شاید هم این عده هنوز اطلاع نداشته باشند که تیم ملی کرکت و سایر تیم های ورزشی کشور در بازی های بیگانه و بخصوص در میدان رقابت های جهانی، هنوز همان پرچم و سمبول زمان جمهوریت را استفاده می کنند و به نماینده گی از همان افغانستانی به رزمگاه می روند که این جنابان دعوای وارث بودن آن را تا حال و حتی در کشور های بیگانه هم دارند.
از این گذشته جالب است که کشور استرالیا حالا به دفاع از زنان و دختران افغان پرداخته و در جهت این دفاع به این قدر جدی است که بازی های کرکت با تیم افغانستان را لغو اعلان می کند و دلیل آن را هم حمایت از زنان و دختران افغان و دفاع از حق تعلیم و تحصیل آنان می خوانند!
در ظاهر امر اگر به این اقدام بشر دوستانه و تعلیم دوستانه استرالیا نگریسته شود امر بسا نیکو و پسندیده است و باید افغانها گرویده احسان مقامات استرالیایی باشند که در دفاع از حقوق آنان صدا بلند نموده و به عکس العمل می پردازند.
اما از جانب دیگر نباید فراموش کرد که عساکر همین استرالیا که امروز به دفاع از زنان و دختران افغان بازی با تیم کرکت را هم لغو می کند، دیروز در جنوب شرق افغانستان و بخصوص در نیمروز به قتل عام افراد بی گناه و حتی زنان و کودکان ما می پرداختند!
شاید مقامات استرالیایی فراموش کرده باشند که عساکر وحشی این کشور که زیر چتر پلید ائتلاف به اصطلاح ضد تروریزم در بین سالهای ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۳ در کشور ما تشریف داشتند، به چه جنایاتی در افغانستان پرداختند و به قول خود سازمان ها و نهاد های مدافع حقوق بشر در این کشور، از کشتار و تعذیب اطفال معصوم گرفته تا جوانان و مو سفیدان، چه دسته گل های به آب ندادند؟
هر چند داستان های جنایات هولناک عساکر کشور های عضو ائتلاف جهانی مبارزه بر ضد تروریزم !!! که تحت رهبری شیطان بزرگ امریکا در افغانستان مصروف پیکار بودند بدون حد و حصر است ولی اگر در این میان تنها به گزارشات نشر شده در کشور استرالیا که پس از برگشت دوباره این عساکر به خاک شان توجه کنیم هم، جنایات آنان را در حق مردم مظلوم افغانستان به وضاحت نشان می دهد، چه رسد به تحقیقات بی طرفانه و واقع بینانه که بتواند پرده از روی این جنایات بردارد!

ولی حالا همین کشور با این همه ظلم و جنایت که در حق مردم بیگناه ما انجام داده اند، تیم کرکت افغانستان را به این نام که گویا دختران و زنان افغان حق تحصیل و حق کار را ندارند، تحریم می کنند و از بازی با آنان اجتناب می کنند!
جای تعجب هم نیست! این گونه دو گانگی و دو رنگی خاصه همه کشور های غربی از امریکا گرفته تا کوچک ترین عضو ائتلاف شان است و آنها پیوسته با چشم سفیدی که خاصه و ممیزه ایشان است سنگ دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان را بر سینه می کوبند! شاید برای همین است که گفته اند که “چه دلاور است دزدی که بر کف چراغ دارد” !!!
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس