معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / نیروی انتظامی ایران دشمن سرسخت افغانهای مظلوم و پناهنده!

نیروی انتظامی ایران دشمن سرسخت افغانهای مظلوم و پناهنده!

در خلال هفته یی که گذشت نشر گسترده ویدیویی از یک نوجوان افغان در شبکه های اجتماعی و رسانه ها که با خشونت شدید از سوی نیروی انتظامی ایران بازداشت شده بود، یک بار دیگر غوغا برپا کرد و در حالی که اعتراض های گسترده افغانها در خارج و داخل افغانستان را در پی داشت، رسانه های غربی به قول مادر و برادر این نوجوان ادعا دارند که وضعیت جسمی او خوب نیست و به دلیل ناشنوایی به صدای پولیس ایران توجه نکرده است.

برادر این نوجوان افغان که رسانه ها او را” مهدی موسوی” معرفی می کند، در این رابطه توضیح می‌دهد که برادرش ناشنوا است و ضُعف ذهنی دارد و به دلیل همین عقب افتاده گی ذهنی و ضُعف شنوایی امر توقف از سوی پولیس ایران را نشنیده که با شکنجه وحشیانه و غیر انسانی ماموران پولیس ایران مواجه می شود.

اگر دقیق بنگریم این بار نخست نیست که پولیس و در مجموع نیروی انتظامی ایران با افغانهای مظلوم و پناهنده چنین عمل وحشیانه ایرا مرتکب می شوند، بلکه این سلسله نا فرجام از زمان بدبختی افغانها و آغاز مهاجرت ایشان بسوی دو همسایه متمرد و منفعت جوی ما آغاز یافته و هیچ معلوم هم نیست که تا چه هنگامی ادامه خواهد یافت.

در طول این سالیان متمادی رژیم حاکم بر ایران بار ها دست به آزار و اذیت افغانهای مهاجر زده که از بازگشت دادن اجباری به آنها، حریق و به آتش کشیدن منازل مسکونی و یا محل کار و بار آنها و حتی به دار آویختن آنها بدون هرگونه مدرک و سندی و با اتهامات بی اساس و واهی، از هیچ نوع ظلم و تعدی در حق آنها دریغ نورزیده است.

باز نشر وسیع ویدیو کلپ اخیر که از شکنجه دد منشانه پولیس ایران بر یک نوجوان مهاجر افغان پرده بر می دارد، آن هم در حالیکه به قول اعضای خانواده اش جوان مذکور به دلیل مشکلات ناشنوایی، اعتنایی به حکم پولیس نداشته است، یک بار دیگر ثابت ساخت که رژیم حاکم بر ایران ولو اقتدار در دست هر کس و هر گروهی باشد، از همان روش خشن و وحشیانه خویش در قبال افغانهای مظلوم و پناهنده دست بردار نیست.

آنچه در این میان جالب می نماید سکوت مرگبار مقامات رسمی ایران در رابطه با این روش خشن و غیر انسانی پولیس آن کشور در مقابل یک پناهنده بخت برگشته و بی سرپنای افغان می باشد که با گذشت نزدیک به یک هفته از رسانه یی شدن این موضوع، هنوز هم صدای از آنان بر نخواسته است و این سکوت مرگبار هرچه بیشتر بر زخم های افغان های مظلوم مقیم در ایران و خانواده های شان نمک می پاشد.

هر چند به گزارش رسانه ها وزارت امور خارجه افغانستان در این راستا با نشر اعلامیه یی این عملکرد پولیس ایران را محکوم کرده و نماینده گانی از سفارت افغانستان مقیم تهران نیز به کمک این خانواده شتافته ولی مقامات رسمی ایران، مهر خاموشی بر لب نهاده و در این راستا هیچ چیزی برای گفتن ندارند.

این را باید درک کرد که نیاز به داشتن روابط خوب و حسنه بین دو کشور همسایه ایران و افغانستان را هر فرد هوشیاری می فهمد ولی در کنار آن ادامه این گونه روش های خشن و دد منشانه که همیشه و در هر فُرصتی از سوی مقامات جمهوری اسلامی !!!! ایران در مقابل افغانها از آن کار گرفته می شود و سپس به شکل عمدی یا غیر عمدی به رسانه ها و شبکه های اجتماعی راه می یابد، بعید نیست که کاسه صبر ملت افغان را لبریز ساخته و بالآخره به اقدامی دست زند که به نفع هردو کشور نخواهد بود.

گزارش های رسانه یی حاکی از آن است که بنا بر دلایل مختلف و از آن جمله همین آزار و اذیت شکنجه بی رویه مقامات و پولیس ایران با افغانستان است که همه روزه شمار افغانهای بازگشت کننده به کشور شان نیز افزایش چشم گیری یافته و همه روزه این سلسله انکشاف و گسترش می یابد.چنانچه سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود یک میلیون بازگشتی از ایران را در گذرگاه‌های مرزی ثبت کرده که حدود ۷۰ درصد آنها مسافرین بدون مدارک سفری بودند و ۶۰ درصد اجباری اخراج شده‌اند.

با این همه نباید فراموش کرد که موضوع بازگشت افغانهای آواره از ایران و یا پاکستان نیز با در نظرداشت دلایل مختلفی که دارد، یک علت عمده آنان تعذیب و شکنجه مقامات و پولیس این دو کشور همسایه ما نیز است.

در این راستا و به خصوص در مورد قضیه مشخص اذیت و شکنجه وحشیانه یک نوجوان پناهنده افغان در ایران، هر چند وزارت امور خارجه در کابل و سفارت افغانستان در تهران اقدام نموده و به دلجویی از این افغان مظلوم پرداخته اند ولی شاید تداوم این سلسله، اقدامات باالمثل دیگری را نیز ایجاب نماید تا مقامات ایران بدانند که جان و مال افغانهای آواره، به این حد هم بی ارزش نیست که هر کس هر گونه خواست آن را توهین یا سرکوب کند و افغانها دست روی دست گذاشته آن را تماشا کنند.والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس