معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / وقتی “اسلام آباد” نقش ” تل ابیب” در جنوب آسیا را بازی می کند!

وقتی “اسلام آباد” نقش ” تل ابیب” در جنوب آسیا را بازی می کند!

در این اواخر و پس از گرم شدن درگیری های مسلحانه بین مبارزین فلسطینی و متجاوزین اسرائیلی، به گزارش رسانه های جهانی امریکا و برخی از کشور های اروپایی که از هیچ نوع همکاری مادی و معنوی با رژیم غاصب اسرائیل برای سرکوب مسلمانان بی گناه فلسطینی دریغ نمی ورزند، تلاش دارند تا به اصطلاح “تل ابیب” را قناعت دهند!! که گذرگاه “رفح” بین مصر و سرزمین های اشغالی را برای عبور کاروان های مملو از مواد اولیه خوراکی و ادویه اجازه دهند تا به “نوار غزه” رفته به آسیب رسیده گان تجاوز ننگین اسرائیل بر آن دیار و حملات وحشیانه آن رژیم بر شفاخانه ها، مکاتب و سایر اماکن عمومی فلسطین اشغالی کمک های اولیه را فراهم سازند.
از سوی دیگر درست به همین گونه رژیم حاکم بر اسلام آباد از مدت ها است که با وجود خواست های مکرر حکومت مرکزی افغانستان، دو گذرگاه بزرگ و دو بندر اساسی بین افغانستان و پاکستان را بسته و به بهانه های مختلف به کاروان های تجارتی رونده از افغانستان اجازه نمی دهند تا داخل خاک پاکستان شده و همچو سابق اموال بازرگانی افغانستان که مهم ترین و بزرگترین قلم آن را سبزی جات و میوه تازه افغانستان تشکیل می دهد، خط استعماری دیورند را عبور کرده و اجناس خود را به بازار های آن کشور و بندر مهم کراچی جهت انتقال به سایر کشور های جهان از طریق آب ها برسانند.
در طول سالیان متمادی و در جریان جنگ ها در افغانستان و نبود یک نظام حاکم بر همه مناطق کشور، تجار افغان و باغداران این کشور همیشه از این ناحیه زیان دیده اند و بار ها چنین شده که اموال بازرگانان افغان به خصوص میوه تازه این کشور در عقب در های بسته شده تورخم و چمن پوسیده شده و تا میلیون دالر زیان به بازرگانان و باغداران افغان وارد گردیده است.
در این روز ها که به سطح جهانی از یک سو قضیه فلسطین و ظلم و ستم اسرائیل بر مردم بیچاره آن دیار، گرم ترین و داغ ترین سرخط اخبار رسانه های جهانی را به خود اختصاص داده است، یک بار دیگر قضیه ظلم و ستم بر مهاجرین مظلوم افغان مقیم در شهر های مختلف پاکستان نیز گرم شده است و مقامات مختلف حکومت کنونی افغانستان ضمن دیدار های شان با مقامات پاکستانی، از آنها تقاضا دارند تا با افغانهای مقیم ساکن در شهر های مختلف آن کشور از مدارا کار گرفته و از بد رفتاری و ستم بی جا بر آنها اجتناب ورزند.
حکومت پاکستان به خصوص پس از آن که حکومت مؤقتی به ریاست انوارالحق کاکر جهت سرپرستی از پروسه انتخابات و برخی امور دیگر در آن کشور تشکیل یافت، یک بار دیگر سلسله جبر و خشونت علیه افغانهای بی سرپناه مقیم شهر های مختلف آن کشور را شدت بیشتری بخشیده و همچو همیشه از ظلم و ستم بر افغانهای بی سرپناه مقیم در آن کشور به حیث وسیله فشار بر حکومت افغانستان استفاده می کند.
طی کم و بیش بیست سال حضور نظامی اشغالگران امریکایی در افغانستان حکومت های مختلف پاکستان که مستقیم یا غیر مستقیم از ارتش آن کشور فرمان می برند، همیشه در قضیه افغانستان دو گونه و به اصطلاح خود شان به شکل ” دبل گیم” بازی کرده اند چنانچه در آن هنگام روابط گرم کابل- دهلی را بهانه قرار داده و در حالیکه از حضور نیروهای امریکایی و اروپایی در کشور ما به گونه مادی و معنوی فیض می بردند، با مخالفین آنها هم روابط خوبی داشتند ولی در حالیکه توقع می رفت پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان و حاکم شدن طالبان در افغانستان روابط کابل-اسلام آباد بهبود بی پیشینه یابد، برعکس این روابط آشفته تر از گذشته شد و تنش ها و کشمکش ها بین این دو کشور افزایش یافت.
آنچه طی دو سال اخیر از مد و جذر روابط بین دو کشور از یکسو و ستم روایی اسلام آباد در این میان بر می آید، چنان نشان می دهد که اسلام آباد باز هم درست همچو “تل ابیب”، به هیچ صورت افغانهای مظلوم را آرام نخواهد گذاشت و نه هم برای یک لحظه قبول خواهد کرد تا در این خطه از زمین آرامش و استقرار حاکم شود.
دیروز اگر روابط گرم کابل و دهلی از یک سو موجودیت نیروهای اشغالگر امریکایی و اروپایی بهانه ای برای دامن زدن به تنش ها و عقده گشایی ها بود، امروز اسلام آباد بهانه های دیگری برای این کار جستجو نموده تنش ها و نا امنی های داخل کشورش را برای دامن زدن به تنش های مرزی و روا داشتن ظلم و ستم بر افغانهای مظلوم مقیم آنجا، یا وضع قیودات بر تجارت میان دو کشور بهانه قرار می دهد.
با توجه به همین است که می توان این نظر برخی از تحلیلگران و سیاسیون افغان در مورد پاکستان و حکومت های مختلف آن، در اذهان تداعی می یابد که “اسلام آباد” درست نقش “تل ابیب” در منطقه جنوب آسیا را بازی می کند و حتی برخی از سیاسیون تشکیل دولتی بنام پاکستان را نیز با تشکیل دولت اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین یکسان می دانند. .والسلام
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

Telegram:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس