معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / کمبود تولیدات داخلی در آئینه مشکلات و چالشهای موجود !

کمبود تولیدات داخلی در آئینه مشکلات و چالشهای موجود !

کمبود تولیدات داخلی در آئینه مشکلات و چالشهای موجود !
گزارشگر: نثار احمد عزیزی
سقوط تدریجی فاریکه های تولیدی در کشور باعث افزایش سطح بیکاری و رشد فقر در کشور گردیده و عدم موجودیت فابریکه های تولیدی به حد کافی آن در کشور، طی چند سال گذشته سبب شده است تا افغانستان بیش از ۹۰ ٪ درصد وابسته به واردات و استفاده از تولیدات کشور های دور و نزدیک منطقه و جهان گردد.
مسدودیت فابریکه های تولیدی، عوامل و دلایل:
مسدود شدن فابریکه های تولیدی در افغانستان عوامل مختلف دارند؛ شماری از صنعتکاران افغان در حکومت پیشین، از موجودیت فساد اداری در سطوح بالای ادارات حکومتی و پایین بودن میزان محصول گمرکی بالای اجناس وارداتی به افغانستان شکایت داشتند که به اساس ادعای خود شان، باعث بسته شدن در های فابریکه جات آنها ګردیده بود و شماری از تاجران هم نا امنی های موجود در زمان جمهوریت را سبب این همه مشکلات می دانند و میگویند نا امنی باعث شده بود تا اجناس و اموال تولید شده در خارج از کشور به طور غیر قانونی وارد کشور شده و سبب کاهش در تولیدات داخلی و فروش آن گردد .
اما برخی دیگری صنعتکاران از کمبود برق کافی، ازدیاد مالیات، مشکلات بانکی، کمبود مواد خام و عدم حمایه کافی دولت از سکتور های خصوصی چه در زمان جمهوریت و چه هم حالا شکایت دارند به باور آنان، این مشکلات سبب شده است تا آنها از تولید خود دست بردار شده و حتی خود شان هم افغانستان را ترک کنند. از سوی هم گزارش های وجود دارند که برخی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی که در چند سال گذشته در افغانستان فعالیت داشتند نیز سرمایه های شان را بیرون کشیده و منتظر بهتر شدن وضیعیت در این کشور می باشند .
وزارت تجارت و صنعت و حمایت از سکتور خصوصی:
هر چند سخنگوی وزارت صنعت وتجارت کشور در صحبت با ” گهیځ نیوز “، می گوید که امارت اسلامی همیشه از سکتور خصوصی حمایت کرده و با انها همکار می باشد ولی به گفته وی:” در حال حاضر تنها تولیدات داخلی در سطحی نیست که ما خودکفا شویم .”
آخند زاده عبدالسلام جواد مشاور و سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت کنونی به این باور است که تنها تولیدات داخلی نمی تواند همه خواسته های ملت را تأمین کند بنا بر آن مردم کشور مجبور بسوی واردات کشور های بیرونی مراجعه می کنند.
اما با این همه چالش ها و مصایب، برخی از صنعتکاران در حالیکه با این همه مشکلات روبرو هستند باز هم به فعالیت خود در افغانستان ادامه داده اند که یکی از این صنعتکاران افغان، رحیم خان رحیمی موسس و رئیس کارخانه تولیدی (میوند آسیا) می باشد .
آقای رحیمی در حالیکه از سالها به این سو در داخل کشور با همه مشکلات و مصایب به فعالیت های تولیدی خود ادامه می دهد، از برخی دفاتر و نهاد های ملی و بین المللی فعال در سراسر کشور نیز گلایه و شکایت دارد.
خریداری از خارج و مصرف در افغانستان:
به قول آقای رحیمی برخی دفاتر و سازمان های فعال خارجی در کشور، نسبت به تولیدات داخلی، تولیدات خارجی را با قیمت گزاف وارد کشور می کنند.
رئیس کارخانه تولیدی “میوند آسیا”در همین راستا از دفتر برنامه جهانی غذا (WFP) که زیر چتر سازمان ملل متحد در افغانستان فعالیت داشته و مسؤولیت تأمین نیازمندی های غذایی مردم در کشور های مختلف جهان را را بر عهده دارد . شکایت دارد.
آقای رحیمی انتقاد می کند که دفتر این نهاد بین المللی، در کابل مواد ارتزاقی را جهت توزیع به نیازمندان کشور، از کشور های بیرونی و همسایه افغانستان وارد می کند که به نظر وی، این عمل آنها نه تنها صنعتکاران داخل کشور را متضرر می سازد بلکه به صد ها تبعه کشور را که در این کار خانه ها و فابریکه ها مشغول کار هستند نیز بی کار می سازد.
رحیمی میگوید در صورتی که موسسات داخلی و خارجی اقلام مورد ضرورت خود را از تولید کننده گان داخلی تهیه کنند، تولید کننده گان افغانی با قیمت مناسب و کیفیت خوب برای آنها تهیه می کنند و با رعایت تمامی استاندارد ها و معیار ها در اختیار انها قرار می دهند .
از دید رئیس فابریکه صنعتی ” میوند آسیا” اگر همه سازمان ها و نهاد های داخلی و خارجی فعال و همه مصرف کننده گان در کشور بسوی تولیدات داخلی کشور توجه کنند، تجارت و صنعت در داخل کشور رشد نموده و تعدادی از اتباع این کشور با شامل شدن در پروسه کار، از فقر و غربت نجات می یابند.
وی همچنان می افزاید که با این کار تولیدات داخلی رشد نموده و وضعیت اقتصادی کشاورزان و صنعت کاران کشور بهبود می یابد و کشاورزی و زراعت هم تقویت می شود .
به همین گونه ” فواد جوشن” رئیس فابریکه تولیدی ” آرد خوشه گندم ” نیز از مشکلات موجود در راه مصرف تولیدات داخلی انتقاد های دارد و به این باور است که عدم موجودیت گندم کافی در داخل کشور نیز یکی از مشکلاتی است که تولید کننده گان داخلی آرد را با چالش روبرو می سازد.
وی می افزاید: ” ما مجبور هستیم که از بیرون کشور واردات داشته باشیم، اما در این مورد نیز با مشکلات بانکی در راه ارسال و دریافت پول مواجه هستیم ”
مشکلات بانکی معضل دیگر صنعت کاران:
نوید حکیمی مدیر عامل ګروپ فابریکات بهیر نیز به این باور است که در راستای خریداری مواد خام برای تولید داخلی با مشکلاتی مواجه اند. به گفته آقای نوید چون در همه افغانستان مشکلات اقتصادی وجود دارد آنها هم در خرید مواد خام با مشکلات شدیدی مواجه اند.
مدیر عامل گروپ فابریکات بهیر نیز از مشکلات در راستای انتقال پول از طریق بانک ها شکایت دارد و می گوید که پول را با نرخ ۱.۵ تا ۲ فیصد به خارج از کشور جهت خریداری منتقل می کنند.
به نظر این صنعت کار کشور، موضوع انتقال پول برای صنعتکارانی که مواد اولیه را از خارج خریداری می کنند مشکل بزرگی است . وی از دولت تقاضا دارد تا مسایلی چون کمبود برق، تعرفه حمایتی و غیره همه مشکلات اند که صنعت کاران با ان مواجه هستند .
از سوی دیگر آخند زاده عبدالسلام جواد، مشاور و سخنگوی وزارت تجارت و صنعت در حالیکه برخی از مشکلات مطرح شده از سوی صنعت کاران و مالکان فابریکه های تولیدی در داخل کشور را می پذیرد، به این باور است که سالهای متمادی جنگ و نبود امنیت باعث شده تا فابریکه داران و صنعت کاران افغانستان در عرصه های مختلف با مشکلات عدیده یی دست و پنجه نرم کنند.
موصوف وعده می دهد که دولت در راستای حل مشکلات صنعت کاران و تاجران کشور گام های مؤثری خواهد برداشت و در این زمینه اقدامات سود مندی انجام خواهد داد.
” پایان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس