معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / کنترول قیم، خواست مردم و نیاز کشور ما!

کنترول قیم، خواست مردم و نیاز کشور ما!

در این اواخر مشاهده می شود که کمیسیون جلوگیری از احتکار و کنترول قیم در چوکات شاروالی کابل دوباره فعال گردیده و با بررسی نرخ ها و قیم در بازار های شهر کابل، تا حدی جلو خود سری و گران فروشی را گرفته است.
کمیسیون جلوگیری از احتکار و کنترول قیم مواد اولیه در بازارهای مختلف شهر کابل نرخ عرضه مواد اولیه را به بررسی و نظارت می نماید و به فروشندگان مواد اولیه نرخنامه شاروالی کابل را نیز توزیع می نمایند که باید در دید شهروندان قرار داشته و از آن پیروی نمایند. مسوولان ریاست تنظیم مارکیت های شاروالی کابل همچنان می گویند که آنها بل فروش دوکانداران را بررسی و نظارت نموده و در صورت مشاهده خلاف ورزی، فروشندگان با تادیب و برخورد قانونی روبرو خواهند شد.
همچنان کلپ های تصویری از برخی مسؤولین شاروالی کابل در رسانه های اجتماعی به نشر می رسد و ضمن آن مسؤولین مذکور در حال گشت زنی در بازار های کابل نشان داده می شوند که از شهروندان قیمت خرید مواد اولیه را جویا می شوند و در صورتی که مواد را بلند تر از نرخ داده شده شاروالی به فروش رسانیده باشند، دوکاندار آن جریمه و دوکان شان مسدود می شود.
اگر دقت کنیم این اقدام شاروالی کابل یکی از ده ها خواسته برحق شهروندان است که متأسفانه طی بیست سال گذشته و در دوران جمهوریت، بنام این که آنها می خواهند سیستم اقتصاد بازار را در افغانستان رایج سازند، خون شهروندان مظلوم افغانستان را چوشیدند.
هر چند در همان زمان و در عصر حاکمیت به اصطلاح جمهوریت نیز عده ی از آگاهان امور و اقتصاد دانان آزاد و غیر وابسته، این فریاد را بلند کرده بودند که وضعیت افغانستان و چگونگی سطح تولید در این سرزمین برای سیستم امریکایی اقتصاد بازار آزاد، مناسب و مساعد نیست اما از آن جاییکه در آن زمان احکام و اوامر بیشتر از بیرون و از جانب دیگران صادر می شدند، این حرف ها چندان گوش شنوا نداشت و با وجود نظریات و تحلیل های کارشاسانه، مورد قبول واقع نگردیدند.
از دید آگاهان مسایل اقتصادی و تجارت، سیستم اقتصادی “بازار آزاد ” که در زبان انگلیسی آن را( Free Market )می خوانند، یک سیستم اقتصادی است که درظاهر امر توسط عرضه و تقاضا کنترول می‌گردد و دولت‌ها در کنترول و نظارت آن نقش نمی داشته باشند.
در سیستم اقتصاد بسته یا دستوری،به صورت عموم دولت مرکزی کار برنامه ‌ریزی و مدیریت تولید و استفاده از منابع را انجام می ‌دهد و قیمت‌ گذاری اجناس هم بر عهده دولت می باشد اما در سیستم بازار آزاد، شرکت‌ها و منابع به افراد یا نهادهای خصوصی تعلق داشته و آنها می ‌توانند آزادانه با هم معامله کنند.
عده زیادی از آگاهان امور اقتصاد و تجارت در همان زمان و در هنگامی که نظام اقتصادی بازار آزاد بر مردم و کشور ما تحمیل شد، به این باور بودند که افغائستان خسته از جنگ در نبود و کمبود جدی منابع تولیداتی، نمی تواند از طریق رقابت در بازار آزاد، منابع اولیه اقتصادی خود را تأمین کند و بار ها علناً مواضع خود را ابراز داشتند که این سیستم اقتصادی به نفع افغانستان جنگ زده و خسته از دمار روزگار، نیست اما از آن جاییکه منافع اقتصادی دراز مدت و کوتاه مدت اشغالگران و مدافعین داخلی آنها در هیمن نهفته بود، این سیستم را بر افغانستان تحمیل نمودند که عواقب زیانباری برای افغانهای جنگ زده داشت.
کم ترین ضرری را که افغانستان جنگ زده و مردم مظلوم آن از این ناحیه متحمل شدند این بود که افغانستان طی بیست سال و اندی که از حضور اشغالگران خارجی در این جا گذشت، به بازار بدون کنترول اشیای مصرفی کشور های دور و نزذیک منطقه مبدل شد و از جانب دیگر نبود یک کنترول دقیق و ارزیابی حساب شده از نیاز ها و ضرورت های مردم از یک سو و اشیای وارداتی کشور های دور و نزدیک منطقه از سوی دیگر، ابتدایی ترین کار خانه های تولیدی ما را در عرصه های مختلف ضربه زده و بازار های کشور را همه از اجناس خارجی و به خصوص تولیدات کشور های همسایه پُر ساخت.
متأسفانه نبود یک سیاست واضح صادراتی و وارداتی در کشور از یک سو و موجودیت فساد بدون حد و حصر در گمرکات و سایر ادارات اقتصادی و تجارتی ما از سوی دیگر طی بیست سال گذشته از زوایای مختلفی اقتصاد افغانستان را ضربه زده و افغانستان را به یک کشور مصرفی مطلق و بازار تولیدات کشور های دور و نزدیک منطقه مبدل ساخته بود.
این همه مصایب و مشکلات در وطن از یک سو و نبود یک استقلال سیاسی، اقتصادی و از بین رفتن زیر بنا های این سرزمین با توجه به عدم دلچسپی دونران خارجی و غفلت زمامداران داخلی، همه و همه باعث شده بودند تا کشور به عوض آبادی بیشتر سوی ویرانی برود و با تبدیل شدن به یک کشور مطلق مصرفی، به بازار مصرفی اشیاء و اجناس کشور های دور و نزدیک منطقه مبدل گردد.
با توجه به آنچه گفته آمدیم کنترول قیم در شهر کابل توسط تیم های سیار شاروالی کابل و عملکرد جدی آنها در مقابل متخلفین و محتکرین، گام بسا بجا و ارزنده شمرده می شود و مردم این کشور و به خصوص قشر چیز فهم جامعه انتظار دارند تا گام های موزون دیگری نیز در راستای تحکیم پایه های رشد اقتصادی این کشور برداشته شود و همه آنچه بر خلاف مصلحت های ملی و مردمی جامعه ما است، از بین برده شود.
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس