معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / یک سازمان حقوق بشری ایران: کم از کم ۱۰۹ معترض در خطر اعدام قرار دارند

یک سازمان حقوق بشری ایران: کم از کم ۱۰۹ معترض در خطر اعدام قرار دارند

تهران-گهیځ نیوز(۲۰ جدی ۱۴۰۱):
سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند. به قول کارشناسان این سازمان، در این میان، معترضان بازداشتی در سه ایالت خوزستان، سیستان و بلوچستان و تهران نظر به اتهامات‌شان با بالاترین خطر اعدام روبه‌رو هستد.
این نهاد حقوق بشری مستقر در “اوسلو”، روز دوشنبه ۱۹ ماه جدی فهرست جدیدی از معترضان در معرض خطر اعدام را منتشر و اعلام کرد که از شروع اعتراضات جاری تا کنون در بیش از ۱۰۰ روز گذشته، و در حدود ۴۸۱ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۵ زن، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.
این در حالی است که قوه قضائیه ایران شماری از معترضان بازداشت شده را به “محاربه” و “افساد فی‌الارض” متهم کرده که برای تعدادی از آن‌ها حکم اعدام صادر شده است. محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی بدون دسترسی به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه، بر اساس چنین احکامی اعدام شدند.
بر اساس فهرست منتشر شده، در ایالت خوزستان ۲۴ معترض، در سیستان و بلوچستان ۲۲ معترض و در تهران ۲۰ نفر از معترضان بازداشتی با خطر صدور یا اجرای حکم اعدام روبه‌رو هستند.
سازمان حقوق بشر ایران همچنین خواستار توجه جامعه مدنی داخل کشور و جامعه جهانی به تشدید سرکوب‌ها از طریق دستگیری‌های خودسرانه، آزارهای جسمی و جنسی در دوران بازداشت و بازجویی و صدور احکام از سوی دستگاه قضایی رژیم حاکم ایران شده است.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس