معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / شمار مبتلایان به سرطان در غرب افغانستان ۳۰ درصد افزایش یافته است

شمار مبتلایان به سرطان در غرب افغانستان ۳۰ درصد افزایش یافته است

کابل گهیځ نیوز ( ۴ سرطان ۱۴۰۲):
مسئولان برنامۀ کنترول مرض سرطان در ولایت هرات می‌گویند که طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۴ هزار تن مبتلا به سرطان را در حوزۀ غرب افغانستان تثبیت کرده اند که ۳۰ درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه در سال قبل نشان می‌دهد.
داکتر فاروق احمد صدیقی، مسئول برنامۀ ملی کنترول مرض سرطان در حوزۀ غرب افغانستان در این مورد می گوید که از ۴ هزار فرد مبتلا به سرطان که به آنان مراجعه کرده اند، ۵۰ درصدشان خانم ها هستند.
او افزود که در میان بانوان مبتلا به سرطان ۵۰ درصد شان مبتلا به سرطان سینه هستند و می افزاید که: ” تقریباً از هر دو واقعه که نزد ما می‌آید یک واقعه آن سرطان سینه است.”
او می‌گوید که بیشتر زنان از بیماری سرطان سینه آگاهی ندارند و به همین دلیل دیرتر به داکتر مراجعه می کنند و تداوی و تشخیص آن با مشکل صورت گیرد.
سرطان سینه دومین نوع سرطان شایع در جهان است که مردان و زنان را دچار می‌کند اما احتمال بروز این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
بر اساس گزارش مرکز آمار جهانی سرطان، در سال ۲۰۱۸ در افغانستان ۳۰۶۲ مورد سرطان سینه ثبت شده است.
از سوی دیګر براساس اطلاعات وزرات صحت عامۀ حکومت کنونی افغانستان، چهار مرکز دولتی برای ‌تشخیص بیماری سرطان در افغانستان فعالیت می‌کند که دو مرکز آن در کابل و یک مرکز در هرات و یک مرکز دیگر در بلخ قرار دارد.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس