معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / فقر غذایی در کشور و مسؤولیت آینده ما!

فقر غذایی در کشور و مسؤولیت آینده ما!

سازمان صحی جهان (WHO) دو روز قبل ضمن اعلان این که برای کمک با افغانهای جنگ زده که بر علاوه ده ها مشکل دیگر، یا کمبود مواد غذایی روبرو هستند این نکته را هم اذعان داشتند که به دلیل کاهش همین کمک ها شاید در حدود ۸۷۵،۰۰۰ تن از اتباع افغانستان با مشکل جدی فقر غذایی روبرو شوند.
این نهاد جهانی ضمن نشر گزارشی در شبکه ایکس یا تویتر سابقه، گفته است که جنگ های طولانی، تا امنی ها،خشکسالی و آفات طبیعی مردم افغانستان را با خطر فقر شدید غذایی و بحران جدی بیماری های گونا گون روبرو ساخته است.
سازمان صحی جهان و برخی نهاد های دیگر وابسته به سازمان ملل متحد از آغاز سال جاری میلادی تا کنون چندین بار مورد مشکلات عدیده مردم جنگ زده کشور، فقر، ناتوانی و شیوع امراض در این مرز و بوم صحبت کرده اند و همزمان با آن از عجز و نا توانی خود نیز در راستای رفع این مشکلات حرف زده اند.
چنانچه در همین گزارش سازمان غذایی جهان گفته شده است که پس از ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی در حدود ۱۸ میلیون از اتباع افغانستان نیازمند کمک های بشری شناخته شده بودند، در حالی که این رقم در ماه آگست سال جاری میلادی (۲۰۲۳) به تقریباً ۲۹ میلیون تن رسیده است و وضعیت جاری در این سرزمین متأسفانه باعث افزایش این اعداد و شمار گردیده و شاید با احصائیه گیری در سال های آینده، شمار قربانیان این مصیبت زده گی و بیچاره گی مردم افغانستان از این هم افزون تر گردد.
جای شکی نیست که جنگ های پی در پی در افغانستان که همراه با تجاوز دو ابرقدرت جهان بر این خاک و این ملک همراه بود، مردم کشور ما را از نواحی مختلف در زنده گی شان، بیچاره ساخت، نه تنها از لحاظ صحت و محیط زیست بلکه از انحای مختلف زنده گی بر مردم ما تأثیر گذاشت و باعث شد تا این مردم و این جامعه هر چه بیشتر در کام مرض، فقر و بدبختی فرو رود.
اما در کنار آن نباید فراموش کرد که قبل از حکومت کنونی برای بیست سال و حتی اندک بیشتر از بیست سال، این جا و در خاک این کشور، همزمان با حاکم بودن نظامی بنام ” جمهوریت” در این سرزمین، بیگانگان حاکم و مالک هر سیاه و سفید این سرزمین بودند و یکی از ادعا های بزرگ شان هم همانا کمک به مردم فقیر و بی بضاعت این سرزمین و رفع مشکل گرسنگی از این کشور و این سرزمین بود.
مردم ما خوب بیاد دارند که در زمان حضور نیروهای اشغالگر امریکایی و اروپایی در این مرز و بوم پول های هنگفتی به این کشور سرازیر شد و بر علاوه آنچه بنام کمک های بشری به مردم بی بضاعت و تهیدست کشور یاد می شد، پروژه های زیادی به نام های مختلف و از جانب مؤسسات مختلف، این جا پیاده شد که امروز نه اثری از آن دیده می شود و نه هم نتیجه چندانی بر آن مرتب گردیده است.
از مشکلات عمده کمک های جهان طی بیش از بیست سال گذشته در این سرزمین، یکی هم همین بود که دولت های کمک کننده و به خصوص ایالات متحده امریکا و برخی کشور های بزرگ اروپایی اگر کمکی هم با مردم افغانستان جا اعلام می کردند، در امر کنترول از نحوه تطبیق آن و چگونگی مصرف بودجه آن، مردم افغانستان و حتی دولت حاکم آن وقت افغانستان در آن دخیل نبودند و کشور های به اصطلاح کمک کننده، هر گونه که دل شان می خواست آن را به مصرف می رسانیدند.
از همین جا بود که از یک سو رسانه ها ارقام درشتی را در سکتور های مختلف عمرانی به حیث کمک فلان کشور با مردم افغانستان اعلام می نمود ولی در میدان عمل کمترین اثری از آن به مشاهده نمی رسید.
بدبختی بزرگ دیگر در راستای کمک های بشری به افغانستان جنگ زده این هم بود که مبلغ های درشت و هنگفتی بنام کمک های بشر دوستانه که از طریق رسانه ها به گوش می رسید، بیش از این که در راستای خیر و فلاح مردم و جامعه به مصرف برسد، در اکثر مواقع به شکل خیرات به خور مردم داده می شد و به عوض این که در مقابل انجام کاری به مردم داده شود، خیرات گونه به مردم توزیع می گردید که این هم بذات خود مصیبت دیگری بود که از یمن اشغال امریکا و کشور های غربی دامنگیر مردم غریب و بی بضاعت افغانستان گردید.
متأسفانه حالا و در شرایط کنونی که از یک سو بنا بر دلایل عدیده از یک سو سیستم توزیع کمک ها شفاف نیست و از سوی دیگر سطح کمک ها کاهش یافته، انتشار چنین گزارشی یک ضربه مهلک روحی و جسمی بر مردم جنگ زده افغانستان پنداشته می شود.
پس حالا اگر دولت افغانستان و نهاد های مربوط به سازمان ملل یا سایر سازمان های جهانی قصد ارسال کمک های بشری به مردم جنگ زده افغانستان در شرایط کنونی را دارند، ضرور است تا از تکرار اشتباهات گذشته که قصدی یا سهوی صورت گرفته، اجتناب صورت گیرد و از تجربه های ناکام گذشته عبرت گرفته شود و به این ترتیب ملت و مردم جنگ زده ما بیش از این قربانی دسایسی از خود و بیگانه نگردند.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61550054700162

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس