معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / برگشت اجباری افغانها از پاکستان و ایران و مسؤولیت ملی ما!

برگشت اجباری افغانها از پاکستان و ایران و مسؤولیت ملی ما!

چنانچه مشاهده می شود همزمان با ختم ضرب الاجل تعیین شده از سوی مقامات اسلام آباد برای افغانهای مقیم در آن کشور، عده ی بی شماری از افغانهای ساکن در آنجا گروه گروه بسوی دو گذرگاه عمده مرزی بین افغانستان و پاکستان(تورخم و سپین بولدک) هجوم آورده و حتی بدون دسترسی به اندک ترین امکانات خواهان عبور هرچه زود تر از مرز و داخل شدن به خاک آبایی خویش اند.
این در حالی است که در آن سوی خط فرضی دیورند و در هر دو گذرگاه مقامات پاکستانی با بهانه های مختلف از جمله ثبت و راجستر افغانهای برگشت داده شده و تشخیص هویت آنها، باعث تأخیر در برگشت آنها گردیده و هزاران تن از جمله زن، طفل و افراد مسن و بیماران بدون اندک ترین سرپناه و حتی یک خیمه عادی، معطل شده و پروسه بازگشت آنها به سرزمین مصیبت زده شان را که با وجود هزاران نوع مشکل باز هم برای آنها امکانات ابتدایی را در نظر گرفته اند، به تأخیر می اندازند.
موضوع بازگشت دادن اجباری به ده ها هزار افغان مقیم در شهر های مختلف پاکستان به بهانه پناهنده گان غیر قانونی از سوی زمامداران اسلام آباد، در حالیکه سران حکومت کنونی افغانستان، مقامات و شخصیت های بین المللی و حتی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین از آنها خواست تا در این مورد از اندک تأمل و تساهل کار بگیرند، درست به کوچاندن اجباری فلسطینیان مظلوم و جنگ زده توسط نظامیان خون آشام اسرائیل می ماند که بدون داشتن ذره ی از ترحم از سرزمین های اشغالی و به خصوص از نوار غزه کوچانیده می شوند.
از جانب دیگر باز هم اسلام آباد در این آزار و اذیت افغانهای مظلوم تنها نیست، همسایه شریر غربی ما ایران هم با آن همدست است و در حالی که حکومت مرکزی افغانستان و اکثریت جهات خیریه پس از زلزله مرگبار در هرات، مصروف رسیده گی و دلجویی اضطراری از پناهنده گان جبراً اخراج شده از پاکستان اند، ایران هم بتاریخ ده عقرب سال جاری (روز چهارشنبه هفته گذشته) بیش از ۳۵۰۰ افغان را در یک روز از ایران به افغانستان بازگشت داد.
وزارت امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد که در مجموع ۳۶۷۶ نفر که از مرز اسلام قلعه به افغانستان وارد شدند خانواده‌ها و افراد مجرد شامل بودند و ۳۰۳ تن از آن‌ها “نیازمند و آسیب‌پذیر” تشخیص داده شدند.و به گزارش خبر گزاری ها یک روز قبل از این تاریخ نیز ۳۶۰۸ مهاجر از ایران مقیم ایران از مرز اسلام قلعه به کشور بازگشت داده شدند.
آن گونه که از ظواهر می نماید هر دو همسایه شریر و خود خواه افغانستان یک بار دیگر دست به دست هم داده و قصد آزار و اذیت افغانهای مظلوم و پناهنده از یک سو و باجگیری و امتیاز خواهی را از سوی دیگر در پی این موضوع دنبال می کنند.
بحث عمیق روی پلان های شوم دو همسایه شرور و باج خواه افغانستان شاید در این سطور و این کلیشه مختصر نه گنجد، اما آنچه در این راستا مهم است و باید دم حاضر روی آن تمرکز کرد، رسیده گی اضطراری به این برگشت کننده گان است که باید حکومت، مردم و به خصوص نهاد های خیریه به آن رسیده گی نمایند.
تا جاییکه در چند روز گذشته رسانه های ملی و بین المللی از قول این برگشت کننده گان گزارش داده اند استقبال خوب مردم و مقامات حکومتی از آنها خوب بوده و کار ها و اقدامات قابل ستایشی در این زمینه صورت گرفته است ولی با توجه به افزایش همه روزه این برگشت کننده گان و وضعیت فلاکت بار آنان باید توجه بیشتر و خوب تر به آنها صورت گیرد و در مرز با هردو همسایه ماجرا جو، اقداماتی برای رسیده گی ابتدایی به این برگشت کننده گان اجباری روی دست گرفته شود.
از جانب دیگر با توجه به این گونه اقدامات ضد موازین حقوق بشری پاکستان و ایران باید بر علاوه حکومت، مردم کشور هم یک دست و یک پارچه شده به اقدامات ضروری و متقاضی در این عرصه متوصل شوند.
درست است و می پذیریم که افغانستان جنگ زده و ویران فعلاً در بسا موارد نیازمند این دو کشور همسایه است ولی با اندک دقت و پلان گذاری هوشیارانه، به خصوص با تقویت هرچه بیشتر روحیه ملی گرایانه و حس وطن دوستی، می توانیم دست رد به امتعه تولید شده این دو کشور زده و سطح تجارت با آن کشور ها را به صفر کاهش دهیم.
با یقین می توان گفت که اگر متحدانه وارد این پیکار شویم نه تنها وضعیت اقتصاد این هر دو کشور شرور با صفر ضرب خواهد شد بلکه این همه استبداد و غروری که حالا در برابر افغانستان جنگ زده و مردم مظلوم آن، از آن کار می گیرند خاتمه یافته به پای افغانها نیز خواهند افتاد.
پیاده کردن این روش و پاسخ دادن مشت با مشت، روش آزموده شده ایست که همیشه نتیجه خوبی در پی داشته است، اما فقط روحیه قوی وحدت ملی و انسجام بیشتر نیاز دارد و بس. والسلام
ــــــــــــــــــــ
برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

Telegram:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس