معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / اجلاس سوم دوحه؛ باید ها و نبایدها!

اجلاس سوم دوحه؛ باید ها و نبایدها!

به گزارش خبرگزاری ها محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه گذشته سوم جوزا ضمن سفرش به کابل، با معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان در کابل دیدار کرد که ضمن صحبت های همه جانبه روی روابط دو کشور، روی تدویر سومین نشست قطر در مورد افغانستان نیز بحث صورت گرفت.

در این دیدار معاون وزیر خارجه قطر بار دیگر از مقامات حکومت سرپرست افغانستان برای اشتراک در سومین نشست دوحه راجع به افغانستان دعوت به عمل آورد و اظهار داشت که کشور متبوعش باور مند است که در حضور داشت نماینده حکومت کنونی افغانستان، در سومین نشست دوحه، این نشست به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

به قول منابع خبری، معاون وزارت امور خارجه قطر افزود که بدون حضور نماینده حکومت افغانستان، چنین جلساتی بی نتیجه بوده و حکومت قطر در این زمینه موقف خود را به سازمان ملل متحد نیز ابلاغ نموده است.

از سوی دیگر حکومت فعلی افغانستان در این زمینه بارها موقف خود را ابراز داشته و مسؤولین حکومتی کشور این بار هم ضمن دیدار با معاون وزارت امور خارجه قطر، در این مورد ابراز داشته اند که “اشتراک مؤثر” نماینده گان حکومت فعلی کشور در نشست سوم قطر مشروط به پذیرش خواسته‌های این حکومت است.

به گزارش خبر گزاری ها، قرار است سومین دور نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان در روزهای ۱۰ و ۱۱ سرطان از سوی سازمان ملل در دوحه، پایتخت قطر برگزار گردد و قبل از سفر معاون وزارت امور خارجه قطر به کابل، در خلال هفته گذشته معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در سفری به کابل، از حکومت کنونی افغانستان رسماً برای شرکت در نشست دوحه دعوت کرد.

اگر قرار باشد ارزش سومین نشست قطر در مورد افغانستان را در آئینه نتایج دو نشست قبلی این نشست ها بررسی کنیم، به بحث زیادی نیاز است و شاید حق این موضوع ادا نگردد اما یک نکته مهمی که از دهه های متوالی در این جا رسم شده این است که همیشه وقتی مهم ترین نشست های در راستای حل بحران افغانستان در کشور های دور و نزدیک منطقه برگزار می گردد، در اکثر چنین نشست ها، نماینده گان یک گروه مهم و درگیر در قضایای افغانستان بنا بر دلایل مختلف از اشتراک در بحث های آن باز مانده اند و یا در اکثر موارد حتی از آنها دعوت نیز به عمل نیامده است.

ما بیاد داریم زمانی که عساکر متجاوز اتحاد شوروی سابق در جنگ با مردم افغانستان، شکست و ریخت سیاسی، نظامی و حتی جغرافیایی خود را به وضاحت مشاهده کرد و در آن هنگام هم به خواست و وساطت جهانیان، مذاکراتی برای حل بحران افغانستان در “جینیوا” برگزار شد، به عوض نماینده گانی از مجاهدین افغان که مستقیم درگیر پیکار با متجاوزین شوروی در خاک خویش بودند، نماینده حکومت آن زمان پاکستان به نیابت از مجاهدین افغان با نماینده گانی از اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، مذاکراتی انجام دادند و روی چگونگی یک حکومتی پس از خروج نیرو های شوروی از افغانستان انجام داد که بالآخره نقشه ترسیم شده در “جینوا” برای آینده افغانستان به نتیجه مطلوب هم نرسید و همه به چشم سر مشاهده کردند که هرج و مرج و بی نظمی به حدی بالا گرفت که یک جنگ ویرانگر داخلی، همه قهرمانی ملت افغانستان در برابر تجاوز شوروی سابق را تحت الشعاع قرار داد.

همچنان مثال های از این گونه در سالهای پسین و در زمان مذاکرات روی سرنوشت آینده افغانستان در نشست “بُن” نیز موجود بود که به شمول سیاستمداران و دیپلوماتان غربی و کشور های دخیل در آن مذاکرات، تحلیل گران زیادی به آن پرداختند و بر این اشتباه و نقیصه اعتراف کردند که برخی از جوانب دخیل در بحران آن زمان کشور ما، در مذاکرات “بُن” از حضور محروم گردیدند.

به همین دلیل است که می گوییم اگر این بار هم از تجربیات ناکام گذشته عبرت گرفته نشود و تلاش صورت نگیرد تا با حکومت کنونی افغانستان که بر همه جغرافیای این کشور مسلط می باشد، تفاهمی ایجاد شده و اشتراک همه جوانب ذیدخل در قضیه افغانستان که می توانند از مردم این کشور نماینده گی کنند تضمین نگردد، این همه تلاش ها و تحرکات بی نتیجه خواهد ماند و یک بار دیگر فرصت بدست آمده در این راستا، به هدر خواهد رفت.

به همین گونه بر حکومت فعلی افغانستان نیز لازم است تا با توجه به وضعیت کنونی مردم و کشور و بادر نظر داشت این امر که با کشور ها و جامعه جهانی از راه تفاهم و مساندت بهتر از هر راه دیگری می تواند به پیش برود، در شرایط وضع کرده خود برای شرکت در سومین نشست دوحه، تا حد ممکن نرمی آورده و راه خود برای شرکت در این نشست را مسدود نسازد.

بدون هر گونه شک و شبهه، شرط مهم در راستای موفقانه برگزار نمودن این گونه نشست ها، قناعت دادن و جلب رضایت همه جوانب درگیر است و اگر چنین نشود، تصامیم یک جانبه و بدون قناعت دادن به اکثریت جوانب داخلی و بیرونی، نه تنها سودمند نخواهد بود بلکه با توجه به گذشته زیانبار نیز خواهد شد. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس