معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ناگفته های که باید به آن پرداخت!

انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ناگفته های که باید به آن پرداخت!

همسایه شرقی ما ایران روز جمعه هشت سرطان سال جاری خورشیدی، شاهد رأی گیری در چهاردهمین دور انتخابات برای برگزیدن نهمین رئیس جمهور آن کشور بود که این سلسله از سقوط نظام شاهی در ماه دلو سال ۱۳۵۷ خورشیدی در آن کشور آغاز شده و نتایج اولیه این انتخابات به قول منابع ایرانی در جریان امروز( نهم سرطان) اعلان خواهد شد.

انتخابات این بار ریاست جمهوری در ایران، انتخاباتی است قبل از وقت معینه و آن هم به دلیل کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور قبلی این کشور که در حادثه سقوط چرخبال حامل وی و چند تن از همراهان وی بتاریخ ۳۰ ثور سال جاری خورشیدی.

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، از ساعت ۸ صبح جمعه ۸ سرطان در داخل کشور و همچنین در ۳۴۴ شعبه در خارج از این کشور برگزار شد و به اساس اعلام وزارت داخله ایران، بیش از ۶۱ میلیون ایرانی که سن قانونی را تکمیل کرده اند واجد شرایط رأی دهی در این انتخابات شمرده می شوند.

این درحالی است که بسیاری از گروه‌های مخالف نظام کنونی ایران که در خارج بسر می برند، می‌گویند که در برابر مراکز اخذ رای در خارج از ایران، به رسم اعتراض به این انتخابات تجمع می‌کنند و بسیاری از مخالفان حکومت فعلی ایران در داخل این کشور نیز خواستار تحریم انتخابات شده و آن را انتخابات نمایشی و غیردموکراتیک می ‌دانند.

این که انتخابات ریاست جمهوری ایران در مجموع چگونه برگزار می شود و نتایج آن در داخل و خارج این کشور تا چه حد پذیرایی خواهد داشت بحثی است که گذشت زمان خوبتر و بهترتر روی آن روشنی خواهد انداخت اما نکته درخور توجه برای ما و همچنان جهانیان این است که آیا تغییر حکومت و یا بهتر است بگوییم تغییر چهره ها در کشور همسایه مان، تأثیری روی ستراتیژی یا راهکار های این کشور و حاکمان آن در قبال افغانستان خواهد داشت یا خیر؟

بدون هر ګونه شک و شبهه ایران و افغانستان دو کشور همسایه و مسلمان که دارای مرز طولانی و مشترک با همدیگر اند، از لحاظ دینی، فرهنگی، زبانی و چندین مورد دیگر مشترکاتی با هم دارند که نه کسی می تواند از آن انکار نماید و نه هم می توان تغییر ژرفی در آن وارد ساخت و شاید به همین دلیل است که وقایع و حوادث اتفاق افتاده در هر دو کشور نمی تواند بدون هر گونه اثر بر حالات یکدیگر باشد.

ایران هم درست همچو همسایه جنوبی ما پاکستان هم در بهبود و هم در آشفته ساختن اوضاع کشور ما سهم بسزای خود را داشته و دارد که شاید این سطور از بحث مفصل روی آن عاجز باشد ولی از ذکر این نکته هم نباید اجتناب کرد که ایران تنها و تنها به بهانه حقابه خود از آب دریای هیرمند، سالهاست که غوغایی برپا نموده و مقامات آن کشور در این راستا حتی گاه گاهی عرف و آداب معمول دیپلوماتیک را نیز زیر پا می نهد. چنانچه مرحوم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور قبلی آن کشور روزگاری ضمن بازدید از ایالت سیستان-بلوچستان آن کشور یا به قصد نمایش قدرت یا هم بنا بر هدف و غرض دیگری، عرف و اخلاق دیپلوماتیک را کنار گذاشته، از حصول حقابه ایران از آب های جاری افغانستان، با زور و تهدید سخن گفت.

اما به هر صورت، در حالیکه تا هنگام نوشتن این سطور مشخص نیست که کدام یک از کاندیدا های ریاست جمهوری خواهد توانست در انتخابات جاری، رأی بیشتر را از آن خود سازد، کارشناسان امور و تحلیلگران مسایل منطقه به این باورند که انتخابات جاری و نتایج حاصله از آن تأثیر چندانی به طرز حکومتداری و سیاست خارجی ایران و طرز نگاه آن کشور به مسایل افغانستان نخواهد داشت.

طی سالهای متمادی گذشته ثابت شده است که حکومت ها و سیاسیون مختلف بر سراقتدار آمده در ایران به طور عموم سیاست یکسانی را در قبال افغانستان به پیش برده اند هرچند این سیاست از خطوط ثابتی هم برخوردار نبوده و در حد زیادی قابل پیش بینی هم نیست.

روسای جمهور ایران همچو کشور همسایه جنوبی ما پاکستان در رابطه با قضایای افغانستان و تحولات بمیان آمده در این جا بیشتر تابع اوامر حلقات حاکم و مقتدر در کشور های خود اند که در پاکستان همانا ارتش و در ایران هم سپاه پاسداران و حلقات شبه نظامی دیگری این خدمت را پیوسته انجام داده و انجام خواهند داد.

چنانچه به گونه مثال روابط ایران با حاکمیت امارت در دور اول و حالا در دور دوم بر افغانستان را می توان یاد آوری کرد و با ارزیابی این دو دور و همچنان روابط گرم و صمیمانه ایران با نظامی بنام “جمهوری” در افغانستان و موجودیت هزاران تن از نظامیون ارتش امریکا و کشور های اروپایی در این سرزمین، می توان درک کرد که برای زمامداران ایران، بیش از هر چیز دیگر منافع خود شان اهمیت دارد و این بدبخت تنها ماییم که نه دیروز منافع خود را اولویت دادیم و نه هم امروز اولویت های خود را بصورت درست تشخیص داده می توانیم. “والسلام”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس