معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / پاکستان خواستار ثبات در افغانستان برای وصل آن کشور به آسیای میانه است

پاکستان خواستار ثبات در افغانستان برای وصل آن کشور به آسیای میانه است

کابل-گهیځ نیوز( ۲۹ دلو ۱۴۰۱):
خانم “حنا ربانی کهر” وزیر دولت در امور خارجه پاکستان گفته است که ثبات در افغانستان،موضوع وصل اسلام آباد به کشورهای آسیای میانه را آسان ساخته و نقش مهمی برای پاکستان دارد.
رسانه ها گزارش می دهند که خانم کهر در یک نشستی بین‌المللی تحت عنوان “مرزهای ستراتیژیک پاکستان” اعلام کرد که وضعیت کنونی افغانستان تجارت کشورش را با آسیای میانه با مشکل روبرو می‌سازد.
این مقام وزارت خارجه پاکستان افزود که افغانستان در گسترش تجارت کشورش با سایر کشورهای آسیای میانه تاثیر مثبت دارد.
به گفته خانم ربانی کهر، افغانستان فرصت‌های بسیار زیاد را برای تحقق چشم انداز اقتصادی پاکستان برای تبدیل شدن به یک مرکز تجارتی و ادغام مناطق آسیای جنوبی، مرکزی و شرقی را فراهم می کند. اما به گفته خانم “کهر”وضعیت کنونی سیاسی و تهدیدات ترویستی چالش هایی را برای کشورهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.
در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بر این باور است که افغانستان در وصل کردن جنوب آسیا با آسیای میانه نقش مهم دارد و دولت کنونی می کوشد تا یک دهلیز اقتصادی منطقه ای ایجاد شود.
در سال جاری افغانستان به ارزش بیش از یک میلیارد دالر جنس به کشورهای منطقه صادر کرده که از این میان نزدیک به ۷۴۴ میلیون دالر تنها به پاکستان کالا صادر شده است.
قابل تذکر است که افغانستان به عنوان یکی از مرکزی ترین کشورهای آسیا، همیشه به عنوان چهار راه اقتصادی منطقه مطرح بوده و تصور غالب این است که وضعیت نابسامان امنیتی در چند دهه گذشته به این کشور اجازه نداده تا از ظرفیت های موجوده اقتصادی خود آن گونه که لازم است، نفع بردارد.
ـــــــــــــــــــــــ
برای اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس