معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / روز ملی خبرنگاران از نامیمونی دیروز تا رسالت امروز!

روز ملی خبرنگاران از نامیمونی دیروز تا رسالت امروز!

طی چند سال گذشته همه ساله از بیست و هفتم حوت سال خورشیدی، بنام “روز ملی خبرنگار” در کشور تجلیل به عمل می آید و با این تجلیل ظاهری و عوام فریبانه متأسفانه همیشه از مشکلات و مصایبی که جامعه فلاکت زده خبرنگاری و رسانه یی در این کشور، با آن دست و پنجه نرم می کند، یا به صورت قصدی و عمدی یا هم به گونه غیر طبیعی چشم پوشی صورت می گیرد.
طی بیست سال گذشته رسم بر این بوده که تنها با تکرار چند شعار فریبنده متأسفانه از مشکلات و مصایبی چشم پوشی صورت می گرفت که جامعه مظلوم خبرنگاری و در مجموع قلم بدستان این کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند.
تجلیل از این روز بنام روز خبرنگار بر می گردد به یک فیصله کابینه حکومت گذشته و به اصطلاح جمهوریت که در نشست خود بتاریخ چهاردهم حوت ۱۳۹۷ خورشیدی تصویب کرد تا روز بیست‌ و هفتم حوت را به عنوان روز ملی خبرنگاران در کشور‌ نام گذاری نماید، در آن زمان و پس از تصویب این روز در اجلاس کابینه حکومت، هدف از این تصمیم، ارج‌گذاری به قربانی‌ها و شجاعت اطلاع‌ رسانی به مردم و تلاش خبرنگاران برای استحکام دموکراسی عنوان گردید.
نام گذاری یک روز برای خبرنگاران در جامعه فلاکت زده ما، در حالی بود که افغانستان تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان یکی از چند کشور خطرناک جهان برای خبرنگاران در این سال عنوان شد و به اساس ارقام اعلام شده رسانه ها، بیش از ۱۵ خبرنگار در رویدادهای مختلف در این کشور جان دادند و چندین تن دیگر نیز زخمی شدند.
به همین گونه نهاد های معروف رسانه یی در کشور در آن زمان گفته بودند که افزون بر تلفات سنگین خبرنگاران در جریان کارهای رسانه‌‌ای‌شان، خبرنگاران از وضعیت بد اطلاع‌رسانی نیز رنج می‌بردند.
این گزارش در اصل شمه ی بود از آنچه که در جریان بیست سال همزمان با افزایش رسانه ها و اهل رسانه ها در این مرز و بوم جریان داشت و این که حکومت آن زمان و حامیان دروغین آزادی بیان و مطبوعات طی بیست سال ګذشته بر مردم افغانستان و همچنان بر اهل رسانه ها و مطبوعات چه روا داشتند و تحت شعار مزور آزادی بیان و آزادی رسانه ها، چگونه زمینه تجاوز فکری و فرهنگی بیگانگان بر این کشور را مساعد ساختند، بحثیست طولانی و از توان این سطور بیرون.
علما و دانشمندان علم ارتباطات و ژورنالیزم به این باورند که رسانه ها با توانمندی هايی كه دارند، يكی از عوامل بسيار مهم دگرگونی ارزش ها، باورها و معيارهای ملی می باشند، نه تنها این بلکه رسانه ها قادرند با برنامه ريزی های دقيق و كنترول شده، انديشه های مردم يك جامعه را شكل دهند و رفتار آنان را به صورت دلخواه سمت و سو دهند.
در این اصل هم نمی توان تردید داشت که خبرنګار و اهل رسانه ها از عمده ترین و زبده ترین پاسداران اصالت و آزادی میهن شمرده می شوند و از نقش مهم و محوری آنها در راه پاسداری از سرحدات میهنی و اصالت های دینی و مردمی هر سرزمین و هر ملت نمی توان انکار کرد؛ اما متأسفانه طی بیست سال تجاوز نظامی و فرهنگی همزمان بیش از پنجاه کشور جهان به رهبری غول جهان خوار امریکا بر کشور ستم زده ما، همچو هر قشر دیگر این جامعه، رسانه ها و اهل رسانه ها هم از وضعیت موجود متأثر شدند و فضای دروغین آزادی بیان و آزادی رسانه ها که بیشتر از سوی متجاوزین ایجاد گردیده بود، آنها را هم از تأثیر افگنی بدور نماند.
بدون شک از تأثير عميق رسانه های جمعی بر یک جامعه هم نمی توان انکار کرد و اين هم به دلیل وقت زيادی است كه افراد یک جامعه آن را صرف خواندن كتاب، مجله، روزنامه، تماشای برنامه ها تلويزيون، گوش دادن به رادیو و انواع رسانه های جمعی می كنند.
و این تأثیر طی بیست سال رشد فضای رسانه یی در کشور به طور واضح و روشن محسوس بود، بدون شک رشد رسانه ها طی این مدت همچو بسیاری از موارد دیگر غیر طبیعی و غیر نارمل بود که این فضای غیر طبیعی، نا متوازن و ناسازگار ساخته و بافته استعمار و استعمار گران در کشور، که آنها خود جهت متحقق ساختن اهداف شوم و استعماری خود ایجاد کرده بودند، باعث از هم پاشیدن خیلی سریع و برق آسای آن هم گردید.
این که طی بیست سال گذشته و در زیر چتر سیاه استعمار و استثمار غربی در کشور، رسانه های ما بیشتر روی چه چیز های تمرکز داشتند و چرا بیشتر برای رشد فرهنگ و کلتور بیگانه و غیر اسلامی تلاش می ورزیدند، بحثی است طویل و بار ها روی آن پرداخته شده است، اما از این هم نمی توان انکار کرد که با این همه نکات منفی رسانه ها در این مدت مزیت های هم از خود داشتند و با وجود چتر سیاه استعماری حاکم بر این کشور و رسانه های آن، تعدد رسانه و اهل رسانه مزیت های هم برای خود داشتند و دارند که بدون شک در خور توجه است.
قلم بدستان عزیز و اهل رسانه در این جامعه اگر با توجه به نکات منفی تعدد و کثرت رسانه ها، پس از این متوجه رسالت های خطیر خود در جامعه و در سطح کشور و مملکت خویش گردند بدون شک می توان گفت که در راستای تعالی و ترقی این کشور نیز مبارزه کرده اند و رسالت خویش را تا حدی توانسته اند ادا سازند.
اینک یک بار دیگر در حالی که روز ملی ژورنالیستان و اهالی رسانه ها را به همه هم مسلکان عزیز و همه قلم بدستان گرانقدر خویش خجسته و گرامی می خوانیم آرزو داریم رسانه ها و اهل رسانه ها، با توجه به آنچه رسالت و قداسیت پیشه شان ایجاب می کند، گام های متین و استوار برداشته، برای رشد فرهنگی و رسانه یی کشور و مردم خویش کوشا باشند.
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس