معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / شاهدخت “هندیه” دختر شاه امان الله خان در ایتالیا چشم از جهان پوشیده است

شاهدخت “هندیه” دختر شاه امان الله خان در ایتالیا چشم از جهان پوشیده است

کابل گهیځ نیوز (۲۳ میزان ۱۴۰۲):
شاهدخت “هندیه”، دختر شاه امان‌الله خان، پادشاه پیشین افغانستان،روز جمعه ۲۱ میزان مطابق (۱۳ اکتوبر) به عمر ۹۴ سالگی در ایتالیا وفات کرد.
“ثریا ملک” دختر شاهدخت هندیه، در حساب کاربری خود در فیسبوک نوشت: “شاهدخت هندیه بخش عمده‌‌ از چهار دهه اخیر عمرش را به کمک به مردم افغانستان اختصاص داده بود. او در دهه ۱۹۸۰ از کودکان زخمی و بیمار افغان را که برای درمان به روم آورده شده بودند، مراقبت می‌کرد.”
دختر مرحومه افزود که شاهدخت هندیه در دهه ۹۰ میلادی در جریان سفرهای اروپایی‌اش، سخنرانی‌هایی را به منظور جلب توجه کشورهای جهان به سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان و خشونت مبتنی بر جنسیت آن‌ها ایراد می‌کرد.
او افزود که شاهدخت هندیه طی دو دهه نظام جمهوریت سفرهای طولانی و متعددی به افغانستان داشت که همراه با کمک‌های مالی و بشردوستانه به این کشور بود.
“ثریا ملک” همچنان افزود که مراسم تشیع جنازه شاهدخت هندیه به‌طور خصوصی برگزار خواهد شد
شاهدخت هندیه یکی از نه فرزند شاه امان‌الله و ملکه ثریا بود که پنج ماه پس از کناره‌گیری پدرش از قدرت بتاریخ ۱۴ جولای ۱۹۲۹ در شهر مومبای هند متولد شد و پس از تولد وی، شاه امان الله خان با خانواده‌‌اش به ایتالیا سفر کرد.
شاهدخت هندیه در اروپا تحصیل کرد و برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۸ به افغانستان سفر کرد.
شاهدخت مذکور در زمان جمهوریت با وجود کبر سن و مریضی سفر های به افغانستان داشت و به مقبره پدرش( شاه امان الله خان) در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار نیز سفر نموده بود
ـــــــــــــــــــــــ
گهیځ نیوز از گوشه و کنار کشور و از اطراف و اکناف جهان، با تازه ترین اخبار، وقایع، مصاحبه ها، گزارش ها و تبصره ها روی داغ ترین قضایا ومهم ترین رخداد ها با در نظر داشت اصل دقت و توازن هر ساعت خدمت شما تقدیم می کند. ادرس های خبری ما:

Telegram:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس